Elev

    Tja, jag har varit här och tjatat er om gymnasievalet å om jag borde bytta skola osv. Nu kommer jag igen med en fråga som handlar om fördjupningar/ individuell val. Jag går teknikvetenskap programet. Jag tog reda på att jag måste välja fyra ämnen som jag ska studera. Jag är 100% säker på att jag kommer ta, engelska 7, matte 5. Så nu ligger resten av valet kring 1,Programering 1 2,Animation 1 3,Modernaspråk 4,Modersmål 3 5,Entreprenörskap 6,Scenisk gestaltning Jag vill verkligen ha alla top 4 men hur går man tillväga. Vad är skillnaden mellan fördjupningar/ individuella val? Tack för svar i förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene, i TE-gymnasieprogrammet ingår 400 poäng kurser "programfördjupningar"; vilka kurser som får just på TE läsas som programfördjupande kan du se i listan i Programplanen för TE;
    Inom Individuellt val är det 200poäng på alla nationella gymnasieprogram och "vilka kurser som helst" får läsas (den praktiska begränsningen är dock den att gymnasieskola måste kunna erbjuda just den kursen, men annars så spelar det ingen roll vilket program man läser - man får välja fritt bland alla kurser som just din gymnasieskola kan erbjuda och som passar in i schemat).
    Valbara kurser för dig blir alltså totalt 600p, av dem 400 p. från listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på just TE + 200p. vilka kurser som helst.

    Om du läser inriktning Teknikvetenskap på TE - då "gör det den skillnaden" att du läser alla kurser som är inriktningskurser på just den inriktningen:

    Så du kan inte ha fysik2, matte 4 eller teknik 2 som t.ex programfördjupning eller individ.val då du redan ändå läser alla de kurserna (de är obligatoriska för dig pga det är kurser i Din inriktning).

     Du gör klokt i att följa de "val"-instruktionerna ni får av personal på er skola; ofta är det SYV på gymnasiet som "håller" i val av valbara kurser, men kan också ibland vara klasslärare/mentor eller biträdande rektor. Personal på din skola vet vilka kurser som skola kan erbjuda. Det är också viktigt att det inte blir shemat-krock (du kan ju inte delta i 2 olika lektioner som går samtidigt).

    • Elev : Vänta har jag 600 poäng att välja mellan? Vilket motsvarar 6 kurser. Jag sitter ner o kan inte bestämma om jag ska ta Animation vilket jag verkligen älskar, om det är värt typ kunskapen/ behörigheten som jag kommer få om jag tar biologi och kemi 2. Ska man nu tänka på framtiden eller det man brinner för.
    • Anna : Valbara kurser - för dig 600 p. är det sammanlagt under 3 år på gymnasiet - ofta (men inte alltid) läser man 3 valbara kurser unde årskurs 2 och ännu 3 andra kurser - under årskurs 3. Prata gärna me syv på din skola!