emanuel
    hej. jag går nu i nian och har vetat att jag vill gå på naturvetenskapsprogrammet länge, men nu vet jag inte vad som är bäst att gå som individuellt val och programfördjupning. på en skola som jag kanske ska gå på har de:Bild, Textil färg och form, Musik, Idrott och hälsa, Friskvård och hälsa, Kost och hälsa ,Mental träning, Retorik, Entreprenörskap och moderna språk som man kan välja som individuellt val. jag kommer också gå inriktningen naturvetenskap. som programfördjupning finns det: Bioteknik, Psykologi 1+2 och Naturvetenskaplig specialisering och Matematik 5, Engelska7 som man även kan ta som individuellt val i åk 3. jag undrar om det finns någon speciell kurs som det finns fördelar med att välja. jag har hört att matematik skulle vara bra att välja.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emanuel,
    det är väldigt bra att du tar ditt gymnasieval på stort allvar och är ute i god tid, tar reda på vilka tillvalskurser du kan läsa och planerar redan nu!
    Angående tillvalskurserna: om du vet vilken eftergymnasial utbildning du vill söka, måste du se till att du läser alla kurser som du behöver för BEHÖRIGHET till yrkeshögskola eller högskola/universitet. Grundläggande behörighet får du på alla högskoleförberedande gymnasieprogram men SÄRSKILD behörighet är det väldigt olika vad som kan krävas - t.ex. till att söka polisutbildning ingår det även att vara simkunnig och inneha B-körkort i särskild behörighet (det är, alltså, inte bara kurser som kan ingå).

    Med det sagt, går vi vidare till Meritpoängskurserna. Läs här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser. I fall du planerar söka till högskola/universitet i Sverige - är det bra att läsa kurser för Meritpoäng. Engelska 7 ger 1,0 i Merit. Högre kurser i matematik och Moderna språk från steg 3 kan också ge Meritpoäng. Läs på länken /ovan/ då förstår du varför jag skriver "kan ge". Reglerna kring Meritpoäng är ganska komplicerade. Då får gärna återkomma om du vill ha en förklaring. Bra om du kan komma med Exempel på en högskoleutbildning som du vill söka - då är det lättare att förklara reglerna kring Meritpoäng.

    Råder dig ta alla de kurser som du vill läsa /eller behöver för särskild behörighet/ - inom Programfördjupningen, om det går så att du har "fria poäng" inom Individuellt val att välja vad du VILL LÄSA för egen utveckling - utifrån dina intressen.
    På "nat-nat" = NA, inriktning Naturvetenskap är det enbart 200 p. som du får läsa inom Programfördjupningar och jag råder dig (i fall du inte behöver några kurser för behörighet) att välja Engelska 7 och Matematik 5, som tillsammans utgör 200 p. och som kommer att ge dig Meritpoäng.
    Individuellt val är 200 p. som alla gymnasieelever måste läsa och här kan du ta vilka gymnasiekurser du vill (av dem, som skolan kan erbjuda). Du får välja att läsa det, som är roligt för dig eller om du vill läsa Matematik - specialisering (för att få max antal Meritpoäng). Om du, t.ex. läster Matte spec., 100 p. då har du ändå 100 p. kvar att läsa vad du vill och kan t.ex. läsa två Psykologikurser (de är á 50 poäng styck).

    Utökade kurser: i fall man inte rymmer alla kurser som man behöver för behörighet till eftergymnasiala studier eller om man är mycket motiverad och orkar läsa på mer än heltid - kan ansöka om att läsa fler kurser. Skola kan neka dig t.ex. pga inte finns utrymme i schemat eller utan anledning, bara neka. Ansöka om utökade kurser gör man oftast till å k 2 och 3. Oftast /om man läser utökade kurser/ läser man en utökad kurs under å k 3 eller en kurs - under å k 2 och ännu en i å k 3.
    Du kan på förhand fråga om det i princip blir möjlighet att läsa utökade kurser och om svar från skolan är JA, då kan du senare fundera över om du orkar och vill studera på mer än heltid under å k 2 och/eller 3.

    Önskar dig allt väl!
    Återkom om ngt. är oklart.
    Mvh
    Mikael SYV