Mathias

    jag står inför en väldigt jobbig situation gällande södra latins teaterlinje, och jag vet inte riktigt vad jag ska/kan göra. Jag ska försöka vara så kortfattad som möjligt, om det går.

    Jag har alltid haft som plan att gå på en teaterlinje på gymnasiet, däremot så har jag inte haft någon riktig plan på vilken teaterlinje jag vill gå på. Så jag sökte till i princip alla teaterlinjer i Stockholm. Södra latin blev 2:a på min första ansökan. Jag hade redan missat deras öppet hus. Någon vecka senare började jag få in alla kallelser (4-6 stycken) till alla skolors antagningsprov varav majoriteten av dem skulle äga rum runt den 19-24 mars. Sen började problemen uppstå...

    Som ni alla vet så är det väldigt mycket press på dig i nian. Du vill få så bra betyg som möjligt, så du jobbar så mycket som möjligt. För min del så tror jag att jag har jobbat lite för mycket. Jag tror inte det har varit en natt som jag inte varit vaken till ca: kl 4 på morgonen ( vilket är ett problem i sig, jag är fullt medveten om det). När jag fick kallelsebrevet från södra latin så hade jag ungefär 3 veckor på mig att jobba på min monolog (den 7:e mars skulle jag ha provet på södra). Min plan var att utnyttja lovtiden (sportlovet) till att jobba på min monolog och andra förberedelser. Men under lovet så hände någonting...

    Min morfar avled, den andra lovdagen. Låt mig bara säga, det blev ett ganska rörigt lov. Det hjälpte inte med att jag fick hög feber när lovet nästan var över. Någonstans i all den här röran så fick jag för mig att alla antagningsproven skulle vara runt den 19:e - 24:e mars. Så det blev ingen tid över, som jag kunde arbeta med min monolog på, över lovet. Onsdagen efter lovet så var provet. Så när pappa kommer in på mitt rum och håller upp brevet (har du förberett det här sa han) på måndag kväll så får jag ju panik! Jag hade fortfarande feber, och provet var på onsdagen! Jag hade ingen ork att sitta och hålla på med det där på måndag kväll samtidigt som jag har feber. På tisdagen mådde jag lite bättre så då hade jag inget val än att snabbt välja en monolog och lära mig den utantill, samt stressa ihop ett CV (som jag inte ens blev riktigt klar med). När det var dags att göra provet börjar hela grejen såklart med att jag kommer inspringande någon minut efter alla har satt sig. Trafiken var inte trevlig! Det var det första intrycket de fick av mig...

    Första improvisationen gick bra, andra improvisationen i grupp gick åt helvete eftersom jag inte kunde koncentrera mig. Jag hade inte sovit så mycket, jag hade precis haft feber, jag kom någon minut sent, jag hade inte hunnit förbereda mig och min morfar hade dött. Väldigt bra omständigheter att göra ett teaterprov på..

    Det värsta av det hela är att efter att ha gjort alla intagningsprov, så gillade jag södra latin mest. Jag vill VERKLIGEN in där nu. Mina poäng jag fick av det hela var ändå liite bättre än var jag trodde på plats. Men dem räcker fortfarande inte, och jag kan inte hjälpa att ha den här känslan att jag sabbade det. Jag har ändå ganska bra merit i skolan så det är alltid ett plus. Men, det känns bara som att det inte var "jag" som gjorde provet liksom. Den riktige jag! För jag vet att jag är bättre än sådär.

    Så min fråga är " Vad ska/kan jag göra?". Jag vill kontakta dem på södra latin angående omprov och säga som det är, men jag är bara så orolig att dem säger nej liksom. Jag har även allmänt mig till deras mini öppet hus.

    • : Mitt råd är att du pratar med Kurator på din skola. Om kurator anser att omständigheterna är tillräckliga för att ansöka om någon sort "förtur" för din del - gör hen det i så fall.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mathias,
    jag tycker Danielas förslag är bra.
    Du förlorar inget på att prata med kurator - du kan i första hand prata med kurator på din egen grundskola. Du kan också försöka kontakta kurator på Södra Latin.
    Jag tänker här på en ev möjlighet att kanske få lov att göra prov ännu en gång - tillsammans med dem som ändrar sin ansökan och söker till den skolan först under Omvalsperioden. Jag kan inte lova att du får göra prov ännu en gång... jag Hoppas det du kan få lov att göra det.
    ---- har du gjort proven på andra skolorna? Fick du högre poäng på prov/uppvisning på någon annan skola, än på Södra Latin? I så fall Kanske kan du använda det argumentet - att du har fått Högre poäng på teater-provet på en annan skola, så du kan bättre, så att säga... Det skulle vara det logiska argumentet i detta fallet.
    Jag förstår att du vill komma in på just den skolan och jag Hoppas du ska få göra det!
    Dock måste man också tänka på att antal platser är begränsad och de andra som sökte till samma utbildning på samma skola alla Också vill komma in! Och de kan också ha omständigheter som gjorde att de kunnat prestera bättre.
    ***

    Ännu en fundering jag har...
    Det ser ut att finnas 10 st. gymnasieskolor i Stockholms län som till hösten 2018 erbjuder ES, teater - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?query

    och samtidigt som du under omvalsperioden ändrar i din ansökan så att ES, teater på Södra Latin ska ligga som nr.1 i din ansökan - råder jag dig att lägga till så många andra skolor som möjligt /alla som erbjuder ES, teater som ligger inom pendlingsavsstånd för dig/. Här tänker jag så här: om du kommer in på en annan skola, är det mycket-mycket lättare att byta till din favoritskola senare, om du går på Samma utbildning på en annan skola.
    --- Men så kan man tänka på ett annat sätt också: om du tycker väldigt mycket om just Södra Latin så kanske du vill söka till en annan utbildning på den skolan i förhoppningen om att du inom Individuellt val ska kunna välja teater-kurser och kanske också läsa någon teater-kurs som Utökad kurs, utöver programmets obligatoriska 2500 poäng.
    Sådana frågor (som ovan) tycker jag du kan ställa på Miniöppet hus på Södra Latin.

    Du kan också gå på Fryshusets öppet hus den 3 maj. Och på Kulturama - imorgon, den 21 april. Gå också på Teaterlördag den 5 maj och infokväll den 7 maj på Sthlms Estetiska Gymn. Besök också gärna Viktor Rydbergs Gymnasium (Jarlaplan) - den 4 maj. Alla de skolorna erbjuder ES, teater. Se om de finns inom pendlingsavstånd för dig. Du förlorar inget på att gå på många olika Öppna hus och söka till alla de olika ES, teater - på många olika skolor.
    Givetvis bör du prioritera: i första hand den utbildning som du helst vill komma in på.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vi håller tummarna!
    L.

    Liselotte