elev

    Hej! Jag slutar gymnasiet i år men vet fortfarande inte vad jag ska bli.. Här är yrken jag funderar på: Förskollärare eller F-3 Dietist Socionom/ kurator Jag vet helt enkelt inte vad jag borde bli, speciellt när jag lider av social ångest/phobi (liksom tankar över att bli dömd hela tiden) Därför tvekar jag lite grann på läraryrket. Men om man ska välja mellan dietist och socionom så vet hag heller inte vad jag borde välja. Väljer jag dietist så behöver jag plugga upp natur 2, (går sam-linjen) och väljer jag socionom så är det bara stt söka in. Undrar dessutom hur jobb konkurrensen ser ut mellan dessa två yrken? Vet ju om att väldigt många blir socionomer.. Sen så har jag funderat på bostad, om jag till exempel väljer att plugga i Kalmar, linneuniversitetet, och blir antagen, får man då en plats där? Dvs o bo? Hur ska man gå tillväga

    • Tim : Om du lider av social-ångest eller liknande tillstånd, vill jag råda dig ta tag i detta: sök hjälp. Samtalsterapi? Borde kunna gå att få via Skype eller telefon (tänker på smittorisk nu i Corona-tider... :(
    • elev :

      yep, har gått terapi och ska på behandling igen. Tråkigt et här med viruset. Problemet ligger ju lite i mig, om man säger det så, tänker och överanalyserar väldigt mycket vilket oftast gör mig paranoid. Tex över att bli dömd :/

      Därför hindrar det mig från att till exempel göra något utifrån vad jag är intresserad utav

    • Anna : Tråkigt att höra att du har den problematiken. Gör ditt bästa. Tyvärr kan du inte förvänta sig att hela samhället kommer anpassa sig till just dina behov och förutsättningar; du måste göra ditt bästa för att anpassa dig till. Kanske behöver du inte söka utbilnding och göra yrkesval just nu. Fortsätt med behandlingen. Be psykologen om råd om vad som passar dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja svara om Bostadsfrågan: bostad ingår inte ... när man får besked antagen till en högskole-universitetsutbildning i Sverige, är det då endast utbildningsplats man får; var man ska bo och hur man ska klara av sin ekonomi under studietiden - är upp till den studerande att ordna (på egen hand) - tyvärr är det så.
    Jag förstår att det ibland kan kännas som "mission impossible" och jag beklagar att det är på det viset, men FRåGA SYV kan endast berätta hur det är, vi kan inte ändra på reglerna eller förbättra bostadssituationen. :(

    Du är idag fortfarande elev på gymnasiet, om jag förstår dig rätt. Och du är ganska ung. Det är inte absolut nödvändigt att söka till högskola eller till ngn annan utbildning direkt efter gymnasiet. Man kan också jobba ett tag innan man läser vidare.
    Studierna finns också i andra skolformer än högskola-universitet: ex. på yrkeshögskola, KKU, folkhögskolorna, privata utbildningar & studier utomlands.
    Du kan söka till utbildningar och det är OK att sedan tacka Nej till erbjuden plats; det finns ingen tvång att börja läsa, du kan lämna Återbud och platsen går då till ngn annan som står i RESERV.
    Du kan t.ex söka till socionomprogrammet och samtidigt söka läsa Naturkunskap 2 på komvux. Sedan ser du om du kom in på socionomprogrammet; om inte - kan du förhoppningsvis läsa NK2 på komvux och kunna senare söka även till dietistprogrammet.
    Du kan också söka jobb och i fall du skulle få en eller flera studieplatser och erbjudande om arbete - kan du välja sen, vad du vill göra. Det är bra att ha flera alternativ att välja mellan.

    ang. yrkesval
    det finns uppskattningsvis 8.ooo yrken... ingen vet riktigt hur många yrken som finns och även Nya yrken tillkommer... kika gärna på många Olika yrken, ex. finns det även Röntgensjuksköterska-yrket som kräver utbildning från Röntgen-ssk-programmet, som är ett annat program än ssk-programmet.
    ***
    Info om över 2.ooo yrken finns på www.framtid.se och i de flesta yrkespresentationerna finns även info om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.