Nathalie

    Hej! Jag är helt kluven jag. Jag vet inte vad jag vill bli. Jag var tänkt på åklagaryrket men såg senare att de var en riktig chansning då man måste ansöka för att komma vidare inom utbildningen. Vet inte riktigt om det är värt det. Har tänkt på mäklare också men vet inte vad man ska gå osv. Är bra inom SO och svenska så går helst en sån inriktning. Har även tänkt att senare i livet flytta till USA men då måste man ha ett yrke som passar för också. Detta kanske var jätteflumigt, men jag hoppas att du förstår. Jag behöver hjälp att veta vad jag ska bli haha! Mvh Nathalie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Går du i årskurs 9 nu? och ska välja till gymnasiet till hösten? I så fall behöver du (ännu) inte bestämma dig om ditt framtida yrke ännu, förutom om du vill satsa på något praktiskt yrke som t.ex Bagare, Elektriker, Frisör, Florist, Yrkesförare.
    Om du gillar SO-ämnen och Språk bäst kan du i första hand titta på Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och på Humanistiska (HU).
    Du skriver om att du senare i livet vill flytta till USA, och i så fall kika på IB-det internationella gymnasieprogrammet där undervisning sker på engelska.