Anna
    Hej jag går sista året i gymnasiet och vill gärna söka in till en utbildning där det krävs ca 16,17 i betygsnitt och ca 0,9 i högskoleprovpoäng. Jag har runt 14 i betygspoäng och fick 0,4 poäng på hp, ska dock göra om det i våren. Jag vet inte om jag ska ta ett sabbats år och jobba o fundera, men jag känner att jag slösar ett år då. Vill jätte gärna komma in i sjuksköterske utbildningen. Jag undar även vad för utbildningar man kan komma in i med "låga betyg" som t.ex 14,15 i snitt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet - där det berättas om olika saker man kan göra efter gymnasiet;

    Ang. konkurrens om utbildningsplatser
    antagningsgränser uppstår "i efterhand", man ser hur det "blev", alltså... det är som väderprognos, kan man säga - meteorologer säger att i december förra året var det si-och-så kallt i Stockholm, t.ex... och då tror vi att det blir lika kallt i år, men det kan bli både mycket kallare eller mycket varmare. Vi vet inte på förhand. Det är samma med antagningsgränser: antal utbildningsplatser ställs mot sökande med deras betyg. Vi vet inte vad folk kommer att ha för betyg. De betygen är ännu inte satta... t.ex du har ännu inte fått alla betyg som ska ingå i ditt examensbevis. Sedan är det Konkurrens Separat - till varje utbildning och till varje ort.
    Det är går alltså inte på förhand säga vart du skulle kunna komma in med "si-och-så" många poäng.
    Att jobba ett år efter gymnasiet är absolut inte "förlorad tid". Arbetslivserfarenhet är jättebra att ha. Dessutom kan du spara pengar inför studietid. Studiemedel blir man inte rik på. Det är bra att ha lite sparade pengar inför en längre högskoleutbildning. :)

    Det är bra att du vill göra Högskoleprovet en gång till. Gör det!

    Jag råder dig att söka sjuksköterskeutbildning på många olika orter; för varje ny ansökan/ny ort - har du ett nytt "försök" /chans/ att få utbildningsplats.

    Samtidigt som du söker till högskola/universitet kan du söka till utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskolan. "Sjuksköterskeliknande" utbildningar inom yrkeshögskolan är YH-till-apotekstekniker; YH-till-steriltekniker; Yh-till-tandsköterska, bara för att ta några exempel.
    Utbud att yh kommer att bli klar till mitten på februari 2018. Då kan du på www.yhguiden.se se vad som blir sökbart till hösten 2018.
    Några yh är redan beviljade och kan redan nu ses på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA