Ludwig
    Jag har gått tre år på gymnasiet och gick ut trean denna vår. Under mitt tredje år hade jag stora problem hemma vilket ledde till en depression som försämrade mina möjligheter att studera. Mitt under våren bestämde jag mig för att helt enkelt hoppa av gymnasiet för att gå om hela trean nästa år. Jag hoppade inte officelt av gymnasiet utan var med på listan som tog studenten. Men alla mina betyg under det tredje året fick ett streck.

    Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad som behöver göras för att gå om. Har kontaktat min tidigare rektor som godkänt att jag får gå om men vad mer behövs göras?

    • Julia : Fick du Studiebevis eller Gymnasieintyg när du tog studenden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig,
    om rektor har godkänt att du ska gå om årskurs 3 då borde du kunna göra det.
    Situationen som du beskriver är inte en helt vanlig situation och undantagsbeslut måste fattas, vilket jag förstår att rektorn har gjort (för det skriver du i din fråga om). I så fall har vi på FRåGA SYV egentligen ingenting att säga om det, utan du får ta det med personal på din skola, t.ex kan du vända dig till SYV på din egen gymnasieskola. Om du uppger vilken skola det är, kan vi hjälpa dig med kontaktuppgifter till personal på din skola (om du ej har kontaktuppgifterna  - epost och telefon.nr).
    Vänligen och lycka till med dina studier och allt annat!
    Julia