Elev

    Jag har pluggat ihjäl mig hela gymnasiet. Nu går jag i trean och söker utbildningar men jag märker att alla mina dröm utbildningar ligger på nära 21,5p eller liknande. Jag tror att jag förhoppningsvis går ut gymnasiet med runt 20,8p men grejen är att jag har inte fått 0,5 extra poäng pga att min skola inte erbjuder språk. Allt jag har gjort var för att inte göra hp, för jag är inte en prov människa och kommer absolut inte att lyckas bra på såna stora prov. Vad tycker ni att jag bör göra? Jag har hört att det inte går att göra prövingar medan man är på gymnasiet vilket innebär att jag måste ta sabbatsår när jag egentligen är redo just nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
    du förlorar inget på att göra högskoleprovet. Om det inte går bra på högskoleprovet, så kommer du inte komma in i HP-urvalet, men ditt meritvärde i Betygsurvalet påverkas ju inte att resultatet av högskoleprovet.
    Om du vill plugga på högskolenivå, då måste du tänka på att stora sal-tentor ingår allt som oftast, som liknar högskoleprovet rätt så mycket. Man kanske skriver ett sådant sal-/aulatenta i 5-6 timmar och det kan finnas några sådana varje termin på de svenska högskoleprogram.
    Högskoleprovet ger träning i att skriva sådana prov när man senare går en högskoleutbildning.
    ***
    Med det sagt (att jag tycker du har all anledning att göra högskoleprovet), så vill jag nu svara om prövningar och om hur du kan försöka höja ditt meritvärde. Som gymnasieelev får man göra prövningar om man fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde ske. Men efter gymnasiet kan du göra prövningar i hela Sverige.
    Du skriver om att din skola inte erbjuder språk och det är därför du inte kunde få max antal meritpoäng men man kan få max antal meritpoäng även utan meritpoängen för moderna språk: i så fall genom Engelska 7 och högre mattekurser. Var god läs info på gymnasieGuiden.se/merit
    ***

    Det är många som upplever att de har för lågt meritvärde för att komma in på sin drömutbildning. Högskoleprovet ger en extrachans. Man kan också försöka komma in på komvux-kurser för att få fler meritpoäng (målet är i så fall max antal, 2.5 meritpoäng).
    Jag tänker också på det du skriver i din fråga om att du "har pluggat ihjäl" dig under hela gymnasiet och det är ju bra att du är ambitiös och kämpar, men det finns ju också en aspekt här i att tuffa högskoleutbildningar kommer kräva ännu mer (utbildningar på högskolenivå är svårare än på gymnasiet). Att komma in på en utbildning är bara första steget. Sedan ska man orka plugga i alla år och att anstränga sig till max under lång tid är inte bra för hälsan. Så, om studierna kräver alltför stora ansträngningar, så kanske det är fel sort studier. Det är upp till dig vad du vill göra efter gymnasiet, men jag vill tipsa om kortare och mer praktiska Yrkeshögskoleutbildningar.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar finner du nedan:
    tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    pahlmans-handelsinstitut/kvalificerad-loenekonsult
    nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    nackademin/frontend-utvecklare
    nackademin/digital-marketing-growth-manager
    xenter-botkyrka/vfx-artist
    hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare
    xenter-botkyrka/trafiklärare
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/tekniker-robot-och-automatiserad-logistik
    berghs-school-of-communication/public-relations
    lärarassistent-med-specialisering-inom-integration
    xenter-botkyrka/livesandningsspecialist
    vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    cm-education-ab/frontend-app-developer
    affarshogskolan/facility-management
    jensen-yrkeshogskola/drifttekniker
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    lernia-yrkeshogskola/cloud-and-it-infrastructure-engineer
    teknikhogskolan/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    automationsingenjor-processindustri-iris-hadar
    xenter-botkyrka/3d-tekniker
    cm-education-ab/speldesign-futuregames