Kimia
    Hur ska man göra då om man vill komma in på tandläkar/tandhygienist utbildningen efter vård och omsorg?.Men att man bara har läst matte 1&2 på vård och omsorgsprogrammet!.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    behörighet till Tandläkarprogrammet är: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 & Matematik 4;

    Behörighet till Tandhygienistutbildningen är: Grundläggande behörighet + Matematik 2a, Naturkunskap 2 & Samhällskunskap 1b.

    Det är olika behörighetskrav till de två utbildningar på högskolan, som du är intresserad av.
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf ser du programplan för Vård/omsorgsprogrammet och till höger längst ner står det Garanterat valbara kurser. Om man vill lägga till en kurs, som inte tillhör de "garanterat valbara", pratar man med SYV på sin gymnasieskola, förklarar att man vill lägga till de kurser för behörighet till högre studier och hoppas på att det går att ordna. Om inte din gymnasieskola kan erbjuda dig läsa alla de kurser som du behöver, fråga om det finns inom "det gemensamma gymnasiet" /ofta finns det överenskommelser skolorna emellan - så att eleverna kan läsa vissa kurser på en annan skola, ofta på kvällstid - för att undvika schema-krock/.

    Om du bestämmer dig för att satsa på Tandläkarutbildning, vill jag uppmärksamma dig på en sak angående Mattekurserna. Nivå 3 & 4 i Matte finns inte inom a-spår, dvs om du har godkända betyg i Matte 1a och Matte 2 a, är du inte behörig att läsa Matte 3.
    För att kunna läsa Matte 3, måste man ha minst betyg E i kursen Matte 2b /eller 2c/. Det blir, således, svårt att uppnå behörighet till Tandläkarutbildningen om man går VO /på grund av "fel" Mattespår som läses på det programmet samt för att det är många kurser som kommer att fattas för behörighet för övrigt/.
    Om man inte uppnår behörighet under de tre åren på gymnasiet, finns det möjlighet att söka kurser på KomVux efter gymnasiet. Min bedömning är att en rimlig tid för komplettering av behörighet till Tandläkare /efter att ha läst VO på gymnasiet/ är 2 år på heltid på KomVux /eftersom du bl a skulle behöva läsa om Matte 1 och 2/.
    Det är mer troligt att du kan uppnå behörighet till Tandhygienistprogrammet på VO, därför att det är färre kurser som du behöver lägga till: Samhällskunskap 1a:2, (50 p.), Naturkunskap 1a:2 (50 p.) och Naturkunskap 2 (100 p.) - det är sammanlagt 200 poäng, som du kan få inom Individuellt val.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig i din studieplanering! Du får gärna återkomma om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du har andra frågor!
    Önskar dig en fin sommar!
    SYV, Ludmila