Zoe

    Hej, jag går Matematik 3b på komvux i 10 veckor. Jag är inne på min 6:e vecka och har inte ens hunnit med 1/5 av allt jag måste lära mig. Jag försökte förlänga till 20 veckor men det gick tydligen inte. Jag behöver hjälp med att veta vad jag ska göra. Ska jag låta mig själv F:a kursen? Hoppa av kursen? Eller försöka få godkänt (jag vill helst få högre än E)? Går det att söka igen om jag avbrutit eller fått underkänt i kursen? Tack! Med vänlig hälsning, Zoë

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns inget svar vi kan ge på FRåGA SYV som skulle garantera att du får plats på komvux-kursen igen. Studier på högre nivå än grundskola kan inte garanteras. Du hade tur och kom in på en gymnasial kurs. Jag skulle råda dig försöka göra ditt bästa och försöka få så goda kunskaper och så högt betyg du kan i kursen. Oavsett om du får F eller hoppar av - är det ingen som vet om du får plats på samma kurs igen. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera ge utbildning på grundskolenivå i första hand.
    Försök få svar på varför du inte kan förlänga kursen - från komvux. Om du inte kan förlänga kursen, så vill jag råda dig att kämpa på nu bäst du kan. Och se sen vad som händer.
    vänliga hälsningar och Lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare