Elev

    Hej jag går nu i trean på gymnasiet och skulle gärna vilja studera direkt efter gymnasiet så jag har några frågor som jag ville ställa här. Först och främst vet jag inte riktigt vad jag vill studera, det finns faktiskt vissa utbildningar jag tänker på just nu men mer än så vet jag inte. Jag vill till exempel läsa medieteknik, bioteknik osv.. Frågan är vad är skillnaden mellan civilingenjör och högskoleingenjör? DVS om jag nu tar civilingenjör och inser att jag inte vill fortsätta efter 3 år, kommer jag då att få en fullständig kandidatexam eller hur funkar det? Måste man läsa hela 5 åren för att få examen? Annan fråga är att jag skulle gärna vilja besöka vissa universitet/ utbildningarna jag är intresserad av så kan man som man göra såsom man gjorde på gymnaiset nämligen att typ vara elev för en dag och se hur läget är där? Jag vill liksom ta reda på så mycket som möjligt så jag inte stressar mig nästa termin då jag kommer ha NP och mycket annat. Jag har nu googlat runt lite men ser ingen universitet som verkar ha besök dagar förän vårterminen. Kan man bara ringa och fråga om man besöka?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ene!
    Jo, du får gärna kontakta de universitet som du vill besöka. Nu är det tyvärr "corona"-tider, så kanske du inte direkt får ett svar att du är jättevälkommen att komma på ett personligt besök... :( men man vet inte innan man frågar och får svar.  Det är inte så jättevanligt att göra "prova-på-dag" på universitetsutbildningar, men det förekommer.
    Det där med civilingenjörsprogrammet och ta ut kandidat- eller högskoleingenjörsexamen efter 3 år kan vara olika på olika program. För att kunna få ut kandidatexamen måste man även ha läst och fått godkänt i en "kandidatkurs" och frågan är om en sidan kurs ingår i slutet av år3 på civilingenjörsprogrammet (alltså på just "ditt program" - det är nämligen olika hur olika civilingenjörsprogrammen är uppbyggda). Man kan inte per automatik anta att man kan sluta efter 3 år och få ut någon sort examen, utan man kanske kommer behöva komplettera. Men vissa civilingenjörsprogram uppger på sina webbplatser att deras "uppbyggnad" är sådan att man efter 3 år kan ta ut sin examen och inte behöver läsa år4 och5.
    Ledsen att jag inte kan ge dig ett konkret och tydligt svar utan måste hänvisa dig till informationen på utbildningarnas egna hemsidor och till studievägledare på de institutioner där programmen ges.