Anonym
    Vad ska man läsa/bli om man inte för något?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, jag förstår att det kan vara svårt att välja vilken utbildning man bör söka - om man inte, som du skriver, "brinner" för ngt speciellt.
    Läste SACOs prognos här om dagen, som säger att om fem år kommer det att råda stor brist på Inredningsarkitekter, Skolledare & grundskolelärare /speciellt de som är behöriga att undervisa på mellanstadier - upp till åk6/. De sämsta chanserna att få ett jobb om fem år har, enligt SACOs prognos de, som idag satsar på att bli kulturarbetare eller samhällsvetare.
    Om man satsar på en utbildning, vill man ju få jobb efteråt och det finns inte /tyvärr/ något jobbgaranti, därför kan det vara klokt att välja ngt. som verkar efterfrågas på arbetsmarknaden. Ett annat alternativ är att bli sin egen arbetsgivare (starta eget).
    Om du inte vill läsa till lärare eller starta eget,
    råder jag dig att fundera över att kanske läsa till Inredningsarkitekt och titta på Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/tekniska-hogskolan-i-jonkoping/visuell-design-arkitektur-och-inredning eller se hela utbudet på www.yhguiden.se. YHutbildningar är i regel kortare än högskoleutbildningar och har väldigt stor andel f d elever som får jobb direkt efter utbildningen eller kort tid efter. Mellan 25 och 33 % av utbildningstiden på YHutbildningar är Praktik och man får ofta jobb på en av de företagen där man praktiserade.

    Du skriver inte i din fråga vad du gör just nu. Jag förstår att du inte studerar i alla fall. Jobbar du? Du är fortfarande väldigt ung och kan vänta i alla fall ett par år till - innan du satsar på en längre utbildning. Det kan vara fördelaktigt att ha något längre arbetslivserfarenhet, vara lite äldre men mer livserfarenhet och det "brinnande" intresse kanske kommer så småningom. Någon kortare arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen kanske du skulle kunna gå nu - i väntan på att beslut om en längre högskole- eller yrkeshögskoleutbildning mognar fram. Vad tycker du om det alternativet?

    Du skriver om att du inte har så höga betyg att du kan "välja & vraka". Om du tänker satsa på en högskoleutbildning, undrar jag om du har gjort Högskoleprovet? Om du är behörig, men kommer inte in pga lite för låga betyg, är HP din chans att komma in. Det går att träna på gamla HP på egen hand. Det kan på Komvux eller Studieförbund finnas kurser i HP också. Om du redan gjorde HP en gång, gör om det - för man brukar få högre resultat till upp till 4-de gången man gör HP. Sedan planar det ut och man får ungefär samma resultat, inte så mycket högre.

    Jag skall fundera lite till & även samråda med mina kollegor och i fall vi kommer fram till ngt. bra förslag eller råd/tips som vi kan ge dig, återkommer vi.
    Det underlättar för oss, om du skriver lite mer om din situation: vad du gör just nu, i vilken del av landet du bor och vad du kan - eller absolut inte kan tänka dig att jobba med.

    Önskar dig allt väl & hoppas vi hörs snart igen! Liselotte SYV

    Liselotte