Ellen

    Hej! Jag har alltid vetat att jag vill plugga vidare och främst på universitetsnivå. Men jag har samtidigt alltid haft beslutsångest över vad jag ska läsa då finns så mycket att välja på. Människor, samhället och juridik är några av sakerna som jag tycker är extremt intressanta. Vill gärna ha en väldigt bred utbildning så att inga dörrar stängs med en bra arbetsmarknad. Vad är de man kan läsa? Vad bör jag göra när jag är så osäker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    att ha Alla dörrar öppna kan man inte göra när man gör ett val. När man väljer någonting, då väljer man samtidigt Bort någonting annat. :)

    Om du är väldigt osäker, så kan du göra olika intressetester, prata med SYV-en på komvux eller med arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen, skaffa dig mer arbetslivserfarenhet, läsa på om olika yrken och utbildningar, försöka hitta någon som går en utbildning (t.ex studerande ambassadör, som ofta finns inom högskoleutbildningar) som fångar ditt intresse eller chansa: söka till några utbildningar som verkar vara passande, och se sedan vart det "bär". Saken är den att tiden går och omvärlden förändras och även du, som person, förändras också: vad du kommer tycka om som mest om några år vet ju ingen (vi vet inte det och inte ens du själv kan vara säker på det). Det är många okända/osäkra processer som både löper oberoende av varandra men också samverkar på olika sätt; även nya yrken uppstår och du kanske i framtiden kommer jobba inom ett yrke som idag ännu inte ens finns. :)

    Exempel på några av de "nyaste" yrken:

    DNA-coach
    Bistår kunder/användare med analys av DNA för att optimera deras livsstil, däribland träning och kost. DNA-coach förväntas följa upp resultaten med hjälp av data från smarta klockor och andra "manicker" och även klädesplagg. Läs mer på framtid.se/yrke/dna-coach

    Etikutvecklare
    Jobbar med etiska ramverk och bland annat kontrollerar att organisationen/företaget och även dess underleverantörer gör, etiskt sett, rätt för sig.

    Gig-manager
    Hjälper gigare (egenanställda som utför enskilda, ofta konstnärliga, uppdrag, "gig". Läs mer på framtid.se/yrke/gig-manager

    Klimatrevisor
    Kontrollerar att företag och organisationer sköter sina hållbarhetsredovisningar.

    Kulturflätare
    Ansvarar för att "fläta samman" organisationer med olika företagskulturer för att de, genom ett gemensamt arbetssätt, ska bli mer effektiva och strävar åt samma mål.
    Man tror att "kulturflätare" kommer att i allt större grad behövas på grund av att vi i framtiden ska jobba ännu mer i nätverk, där diverse olika organisationer samarbetar med andra organisationer/företag och med enskilda experter - för att uppnå gemensamma mål.

    Molnvakt
    Håller ordning på data så att den hanteras på ett säkert sätt. Läs mer på framtid.se/yrke/it-molnspecialist

    På webbplatsen Framtid.se kan du kika på över 2.ooo yrken!