lydia

    Jag vill plugga vidare, till den utbildningen jag funderar på så behöver jag inte plugga upp några ämnen. men vill ändå plugga upp några "bra att ha" ämnen vad rekommenderar ni?

    • Julia : vilken utbildning vill du komma in på`? Vilket yrke vill du i framtiden jobba inom?
    • : Funderar på bibliotikarie/arkivarie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia,
    vad man kan mena med att "plugga upp" kan vara väldigt olika:
    man kan t.ex mena  att komplettera från studiebevis till examensbevis;
    eller så kan man mena att höja betygen i kurserna där man redan har godkända betyg;
    eller så kan man mena att fräscha upp kunskaperna (man bryr sig inte om betygen, utan vill repetera - få djupare eller förnyad kunskap).
    Eftersom vi inte har info om vad det är du vill läsa (inom vilka kunskapsområden) eller vilket yrke du siktar på - så svarar jag så här: att kunna mer engelska och matematik är alltid bra! Om du siktar på en högre utbildning med undervisningsspråk svenska - är då bra att lära sig så mycket svenska som möjligt (och detta även om man har svenska som sitt modersmål).

    • : Jag funderar på bibliotikarie/arkivarie
    • Julia : Om du redan nu är behörig till den utbildning du vill söka till, kan du antingen satsa på att försöka höja ditt meritvärde (för att lättare komma in, vinna i konkurrensen) eller på att söka de kurser du tycker är roliga eller blir nyttiga för dig, t.ex engelska, ngt annat språk också, programmering, geografi eller historia.