Elev

    Hej! Jag började med SFI utav mitt rent intresse och har nästan klarat mina hela Svenska studier (SVA3). Nu undrar jag vad kan jag läsa efter SVA3 för att ytterligare förbättra mitt språk. Det skulle bli kul om det är lite praktiskt. Jag vill inte studera på universitet eftersom jag har redan flerårig eftergymnasial utbildning. Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leny,
    Högre kurser i svenska som andraspråk än SAS 3 finns Inte, inom gymnasial utbildning i Sverige, och det gäller både gymnasiet och komvux, men det finns andra kurser som mer eller mindre handlar om svenska språket - frågan är dock om komvux i din kommun har de kurserna i sitt utbud. Se om någon av följande kurser finns att söka på komvux i din kommun:
    Retorik, 100 poäng;
    Litteratur, 100 poäng;
    Människans språk 1, 100 poäng;
    Människans språk 2, 100 p.
    Kultur och idéhistoria, 100p.
    Modersmål: aktiv tvåspråkighet, 100 poäng.
    Annars så gäller det även att all undervisning som du får (i vilka kurser som helst) i fall undervisningsspråk är svenska är också - för dig - träning i använda dig av svenska språket! :) Och även när du kommunicerar på svenska (både muntligt och skriftligt) är det också inlärning och träning i språket!

    Liselotte