Anna
    Hej!

    Vilket är det bästa alternativet? Att antingen bygga upp ett eget program genom att välja valfria kurser eller ett färdigt program som redan har kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice, om det är exakt samma kurser som du vill söka som separata kurser på högskola, som ingår i ett program - då skulle jag rekommendera söka ett Program. När du söker varje enskild kurs, finns det alltid en risk att du inte kommer in. Att få platsgaranti på kurser tillhör till undantag.
    Att bygga ett eget program av separata kurser kan vara fördelaktigt i fall
    1. man inte kommer in på ett program pga betygen inte räcker till
    2. ett program finns inte på den skolan där man vill läsa och det är svårt att flytta
    3. om man vill få in några kurser som normalt sett inte ingår i programmet
    och jag ser inte några andra anledningar till varför det skulle vara fördelaktigt att söka separata kurser i stället för ett program.
    Det är bekvämt att läsa ett program - du behöver inte varje termin söka kurser och inte veta om du kommer in eller ej.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV