Alisa

    Hej. Har lite frågor ang vad för alternativ det finns ang program. Det är så att jag har ett intresse av att jobba med brott/socialen/migrationsverket etc.. Är en dröm att verkligen bli ngt av detta Får veta att socionom är enda alternstiv att läsa ? Mitt snitt är inte så högt hellrr så vet inte vad jag skall ta mig till? Vill verkl plugga vidare just nu jobbar jag(är 26 år fastanställd). Vill ha en utbildning bara speciellt inom det ovanför. Hjälp tack Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det första jag tänker på är alternativet: Högskoleprovet. Om du har möjlighet att göra HP, gör det. Med resultatet av högskoleprovet kommer du prövas i HP_urvalet och kan komma in även med lägre meritvärde.
    Men titta även på andra utbildningsalternativ, t.ex det som finns inom yrkeshögskola. Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se

    Exempel på yh-utb:
    molndals-stad/aktiveringspedagog-inom-lss
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-i-fritidshem
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent

    Nya yh-utb.planeras beviljas och "släppas" ut i mitten på januari 2021.

    Yrkeshögskolan är en utbildningsform som i första hand ska utbilda till yrken där det är kompetensbrist på arbetsmarknaden. Det innebär att om du går en Yrkeshögskoleutbildning så är det mycket stor sannolikhet att du får jobb efter utbildningen.

    Om "yrkeshögskoleyrken"
    Visste du att det finns ett antal yrken som man ( i Sverige) bara kan utbilda sig just till inom Yrkeshögskolan, alltså bara genom att gå en yrkeshögskoleutbildning?

    Här listar vi några exempel på yrken som är typiska "yrkeshögskoleyrken":

    Steriltekniker >>
    Apotekstekniker >>

    Paralegal >>

    Vårdadministratör>> / Medicinsk sekreterare >>

    Pilot >>

    Helikoptertekniker >>

    Flygtekniker >>

    Tandsköterska >>

    Specialistundersköterska >>

    Tågförare >>

    Naturligtvis finns många fler yrkeshögskoleutbildningar inom alla möjliga yrken och branscher. Är du sugen på att se vilka utbildningar du kan plugga på redan nu i höst så kolla in denna lista >>

    Vi ser att det finns allt fler personer som efter sin högskoleutbildning söker jobb med ej får något och söker sedan till yrkeshögskola. Trolig förklaring: många högskoleutbildningar leder inte till ngt "tydligt yrke" och ger för lite praktisk kunskap och "spetskompetens" som arbetsgivare kräver, alltså ger högskoleutbildningar ofta mycket djup och bred kunskap men det på bekostnad av tydlig inriktning mot arbetsmarknaden. Men det finns också yrken som kräver högskoleutb. och ej går att utbilda sig i andra skolformer.Exempel: Läkare och andra yrken inom hälso:-och sjukvården, som kräver legitimation från socialstyrelsen.

    Det finns stora skillnader på hur antagning till högskola respektive yrkeshögskola går till: oftast konkurrerar man till högskoleutbildning endast med betyg eller med resultat från högskoleprovet men till yrkeshögskoleutbildningar görs det, som oftast, "sammantagen bedömning" där arbetslivserfarenhet, motivation, arbetsprover, intervjuer, tester spelar många ggr större roll än hur höga betyg man har.

    Alltså, beroende på vilket yrke man vill utbilda sig till, så har man iblant inget val: söka till högskola eller till yrkeshögskola? vill man bli Läkare, så är det läkarprogrammet på högskolenivå som gäller och vil man bli Tågförare/Lokförare så är det utbildning inom yrkeshögskola (bara för att ta exempel).
    Men inom många områden som t.ex Administration, försäljning/inköp & marknad, DATA/IT, Kultur, Hantverk finns utbildningar inom olika skolformer och inte bara inom högskola- och yrkeshögskola, men även inom KKU, och som tur är kan man söka till många olika utbildningar och se var man kommer in, blir Antagen. Det är helt OK att söka till högskola, yrkeshögskola, KKU, folkhögskola, komvux och till privata skolor - samtidigt; antagning till varje yh-utbildning sker oberoende av andra ansökningar, till andra yh och utb.i andra skolformer. Det är t.ex många som söker till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Det är först om man blir antagen på flera ställen som man måste välja tacka Ja eller Nej till erbjuden utbildningsplats.

    • : Hej. Jom man inte kan göra hp ? Vad har ja för alternativ? Och detta med socionom är det det enda programmet jag kan söka till?. Sen detta med yh utbildningar hört att det inte är ngt vidare ? Utan att det bättre att läsa Högskola/univ
    • : Och kan jag inte göra prövningar isf ? Och det är väl MERIT? Som jag behöver komplettera va?
    • Julia : Till högskoleutbildningar, i Sverige, konkurrerar man med sitt Meritvärde. ... Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir snittet/jämförelsetalet, alltså = meritvärde. Reglerna kring meritpoäng (de extrapoängen) är olika, beroende på om du har Slutbetyg eller examensbevis. Boka gärna tid med SYV på komvux för att reda ut om hur du kan höja ditt meritvärde, alltså vad gäller i just din situation.
    • : Em sak till.. har hört att YH utb inte är något vidare (sämst) då det klassas som att man inte klarat sig att kma im på högskolsn. Och att man misslycktas stämmer det? Sägs också att högskolan är betydligt bättre då man pluggar på allvar osv ?
    • Julia :

      Kort svar på frågan är: det stämmer oftast inte att man kan komma in på yrkeshögskola om man inte klarar av att komma in på högskola, utan det är många ggr svårare att komma in på en yrkeshögskoleutbildning, men beror lite på... Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig! :)

    Läs alla kommentarer