Anna
    Hej! Jag skall snart välja valfria kurser till mitt gymnasieval (samhällsvetenskapliga linjen), och undrar då om jag kan strunta helt i att läsa både kemi och fysik under hela gymnasietiden, men ändå bli behörig att läsa vidare till advokat.
    Sedan undrar jag även hur mycket matte man behöver för att bli advokat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    för att på sikt bli advokat, läser man Juristprogrammet på högskola/universitet och behörighet till den utbildningen är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b, båda de kurserna läses som obligatoriska på alla högskoleförberedande gymnasieprogram men på Teknik bör man lägga till en 50 poängs kurs Historia 1a2 eftersom det läses bara Historia 1a1, 50 poäng som obligatorisk kurs just på Teknik.
    Du behöver inte läsa mer matte än det som ingår i gymnasieprogrammet.
    Det är i princip möjligt att bli behörig att söka Juristutbildning på högskola på vilket som helst gymnasieprogram - även på yrkesprogram.
    Om du vill läsa så lite matte som möjligt, välj Estetiska programmet eller Humanistiska där enbart Matte 1b läses eller ett yrkesprogram där enbart Matte 1a läses.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare