unsure
    Hej!

    Jag är lite nyfiken angående att studera ett kandidatprogram inom HR, men riktningen är inte syftet med frågan. Vad jag undrar mest är vad som skiljer ett kandidatprogram från ett "vanligt program", exempelvis civilingenjörsprogrammet eller läkarprogrammet. Alltså inte själva ämnet i sig, utan strukturen. Har man en vanlig klass genom de tre åren under kandidatprogrammet, eller varför heter det just kandidatprogram? För att man just får en kandidatexamen?

    Tacksam för svar,

    Ivana
    :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ivana,

    Kandidatprogram leder till kandidatexamen. Det som är gemensamt för olika kandidatprogram är att de är 3-åriga, hälften (minst), alltså minst 90 högskolepoäng läses inom "huvudämnet" + kandidatkurs ingår.
    Civilingenjörsprogrammet leder till Yrkesexamen som civilingenjör. Läkarprogrammet leder till Yrkesexamen som läkare.

    • unsure : Hej Peter! Jo, det förstår jag, jag tog bara de yrkesprogrammen som exempel. Jag undrar mer kring strukturen, är ett kandidatprogram byggt på samma sätt som alla "program" och inte fristående kurser? Dvs har man exempelvis som en klass genom de tre åren man pluggar kandidatprogrammet? :)
    • Anna :

      Det behöver inte vara likadant på samtliga kandidatutbildningar - på olika lärosäten, även om de har samma namn. Fråga gärna studievägledare som jobbar på den institutionen där du vill läsa din högskoleutbildning. Vad jag kan tänka mig hur det kan (rimligtvis) vara: många läser hela programmet från början till slut som i en "sammanhållen klass" men folk kan också sluta och även "tillkomma" + om valbar termin finns (eller inriktningar inom programmet) då läser folk olika kurser just på den tiden som är det är "valbar termin", t.ex. Då läser man i en annan "klass" den valbara terminen, om man väljer läsa annat än majoritet av studierande på programmet.