zakaria
    Hej jag skrev tidigare om min situation och undrar vad skulle du rekommendera att gå om gymnasiet helt eller välja komvux alternativt folkhögskola, har en sån beslutångest :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!

    Jag hittade och läste din tidigare fråga och svar på den.
    Du har två alternativ: folkhögskola eller gymnasiet. För Komvux är du för ung. Det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan läsa på Komvux. Om du fyller 19 år i år, är det då från 1 juli 2016 som du - som tidigast - kan börja läsa på Komvux.
    Därför kan du lägga om "Komvuxalternativet" åt sidan så länge för det finns inte just nu.

    Angående folkhögskola eller gymnasiet - så är det bra att veta att gymnasiet och Komvux går att kombinera, men på folkhögskolan bör man gå HELA GYMNASIEUTBILDNING för att det är inte betyg utan omdömen man får på en folkhögskola.

    Mitt råd är att du söker både till gymnasiet och till folkhögskolor och ser sen var du kom in och kan då välja ... då, när du har Antagningsbesked i handen. Du kan alltid tacka nej till en utbildningsplats.
    Sök flera olika alternativ på gymnasiet och till en eller flera folkhögskolor. Alla folkhögskoleutbildningar finns på www.folkhogskola.nu

    Det finns ju inte någon garanti på att få utbildningsplats. Du måste söka först för att få veta om du kommer in. Sök därför många olika alternativ: alla som du är intresserad av. Välja kan du göra sen, när du vet var du kom in. Det är det bästa rådet som jag känner att jag kan ge dig.

    Om du vill samråda om vad du vill söka på gymnasiet och på en folkhögskola - hitta några alternativ som du tycker om, så kan vi "bolla detta" sen, om du vill.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare