julia
    Hej!
    Jag undrar vad man skulle kunna få för jobb i framtiden om man går ekonomilinje på gymnasiet?
    Jag är snart 15 år och kommer inte behöva söka in till gymnasium förrän om ett år men jag är en tjej som tycker om att ha livet planerat och har därför redan nu börjat fundera på gymnasielinje och är lite intresserad av att gå ekonomilinjen.
    Jag undrar även vad det är för skillnad att gå ekonomi-ekonomi eller ekonomi-jurudik?
    Och finns det chans att man skulle kunna läsa ekonomi på engelska?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Julia,
    det är jättebra att du är ute i god tid och på allvar funderar över ditt gymnasieval, trots att du skall välja först nästa år.
    Ekonomi är ett av de högskoleförberedande program och tanken är att man söker vidare till högskola eller till en yrkeshögskola efter att ha tagit examen från EK.
    Skillnaden mellan de två inriktningarna är inte så stor, det är 300 poäng av 2500 poäng som skiljer inriktningarna åt. Du kan se innehåll i varje inriktning och mycket annat som kan vara bra att veta på www.gymnasieguiden.se

    Enklast är det om du skapar egen inloggning på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in
    det är gratis och går snabbt.
    Sedan går du på någon skolans presentation - du kan välja en skola som finns nära dig och dit du kanske också vill söka nästa år och till höger (lite längre ner) i skolans presentationer ser du VISA BESKRIVNING - tryck på den och ett litet fönster öppnas som visar de kurser som ingår i inriktningen. Om du öppnar båda inriktningarna samtidigt - är det lätt att jämföra.
    Efter Ekonomiprogrammet kan man söka en stor mängd olika eftergymnasiala utbildningar.
    Alla högskoleutbildningar som finns i Sverige hittar du på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/
    och yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Beskrivningar av olika yrken finns på http://www.framtid.se/professions/

    Du har gott om tid att titta på olika alternativ. Återkom gärna efter det att du har läst på länkarna som jag skickar till dig nu.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Julia, jag vill ge dit ett antal exempel på vad man kan bli om man först läser Ekonomiprogrammet på gymnasiet och sedan vidareutbildar sig på hörskola/universitet www.studera.nu eller på en yrkeshögskola www.yhguiden.se

    Det är bara exempel, det är många fler yrken som man kan läsa till:
    Organisationskonsult
    Lärare
    Portföljförvaltare
    Controller
    Backoffice-personal
    Åklagare
    Projektledare
    Revisor
    Civilekonom
    Läneadministratör
    Jurist
    Mäklare
    Försäljare
    Inköpare
    Utlåningsansvarig
    Underwriter
    Ekonomichef
    Aktieanalytiker
    Kreditanalytiker
    Ombudsman
    Energiekonom
    IT-ekonom
    Miljöekonom
    textilekonom
    Marknadsförare
    Makroanalytiker
    Redovisningsassistent
    Finansanalytiker
    Värdepappersmäklare
    Redovisningsekonom.

    Det är, som sagt, bara några exempel. Det finns väldigt många olika yrken som man kan vidareutbilda sig till. Direkt efter gymnasiet är det svårt att få jobb och speciellt svårt om man har gått ett högskoleförberedande program. De jobb man kan få efter Ekonomiprogrammet är: administratör, handläggare på en myndighet (t.ex. på Försäkringskassan), säljare i butik eller via telefon.

    Önskar dig allt väl och lycka till med dina studier & ditt gymnasieval!
    Julia SYV