Therese
    Jag vill utbilda mig till något som uppfyller 3 krav:
    - Kunna arbeta hemifrån
    - Bra lön
    - Bra/stabila framtidsutsikter

    Vilket eller vilka jobb/utbildningar skulle ni rekommendera mig?

    Jag är flexibel när det kommer till vilken bransch eller vad för slags jobb det handlar om. Det viktiga för mig i nuläget är bara de tre kraven ovan.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Vad är "bra lön" för dig?
    ang.stabila framtidsutsikter - så kan oväntade situationer inträffa (som ingen kunde förutse, som t.ex Covid-19). Därför går det inte ge någon garanti. Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel... både pga oförutsedda händelser eller pga många tittar på prognoser och satsar på de yrken där det förväntas vara stor brist och då blir det inte ngn brist utan kan t o m bli överskott av utbildad personal.

    ang. jobba hemifrån
    Oftast jobbar lärare i skolan och inte hemifrån men p g a Covid-19 jobbar många lärare hemifrån, ger lektionerna via Skype och andra digitala hjälpmedel.
    Så, inom vilka yrken som man kan och inte kan jobba hemifrån kan också förändras, och ibland ganska så drastiskt!

    Alltså, kan vi inte här på FRåGA SYV (tyvärr) ge ngn lista på yrken som garanterat skulle uppfylla de villkor som du ställer. Det vi kan göra är att hänvisa dig till www.framtid.se - en webbplats där över 2.o00 yrken beskrivs.
    Jag kan också råda dig att hitta de personer som idag jobbar på det sättet som du i framtiden vill jobba på och fråga de vilken utbildning de har, så att du ska kunna "gå i deras spår". :)