Kskdk
    Hej! Vilka betyg är det man söker till högskola med? Är det betygen på alla sammanlagda kurser man har läst? Eller är det kurserna som krävs för att man skall kunna söka till just den utbildning. Exempel. Jag läser till ma3C och får ett E, jag har betyget A i ma2A. Kravet för utbildningen jag tänker söka till är att man ska ha läst ma2A. Är meriten från ma3C:n med eller inte?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    för att kunna prövas i konkurrensen till en svensk högskoleutbildning måste man Både ha Grundläggande behörighet och - om utbildning så kräver, även Särskild behörighet.

    Sedan kan man konkurrera i flera olika urvalsgrupper samtidigt. T.ex om du gör högskoleprovet, prövas du i HP-urvalet också.

    I betygsurvalet kan du prövas i BI och BII samtidigt.
    Exempel: om din högskoleutbildning kräver matte 2, och du har godkänt betyg i matte 2 i ditt examensbevis

    men at du efter gymnasiet även får godkänt betyg i matte 3, då kommer du prövas både i direkt urvalsgruppen (BI) och i kompletteringsgruppen (BII) men då med lägre meritvärde i BI och med högre - i BII. Detta pga matte 3 ger dig + 0.5 meritpoäng och höjer ditt meritvärde.

    Hänvisningar/lästips - framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet och gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Mvh
    L.

    Liselotte