Ali
    Hej!

    Mitt namn är Ali.

    Jag har en gymnasieexamen från Handels - och administrationsprogrammet.

    Min fråga är vad som krävs för att få ett examensbevis? Vård- och omsorgsprogrammet

    Hur många godkända poäng krävs för att ta ett gymnasieexamen från komvux? Vad gäller idrott och hälsa så räknas det inte med i poängen eller? och gymnasiearbetet?

    Måste jag ha minst 400 poäng godkända inom "yrkes-kurser" eller ? Programgemensamma kurser?
    Räknar man med programgemensamma kurser -
    Svenska som andraspråk 2
    Ledarskap och organisation
    Entreprenörskap

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!
    Vad gäller examensbevis från komvux så är det i mångt och mycket upp till rektor på komvux att fatta beslut om en viss kurs får/kan ingå eller inte.
    De gemensamma ramarna för examensbevis från komvux är_
    2400poäng
    kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå
    gymnasiearbete med rätt tema och godkänt betyg måste ingå.
    Vill du att yrkesexamen ska även ge behörighet till högskola, så bör även svenska 2,3 (eller SAS 2,3) och engelska 6 ingå.
    Om man vill få jobb som undersköterska eller komma in på yrkeshögskola (t.ex läsa mot yrken som Specialistundersköterska, Tandsköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker eller Vårdadministratör) så är det bra att ha så många vård-medicin-hälso-kurser som möljlijgt in i sitt examensbevis.