Eva

    Jag förstår vad Praso innebär men vad står förkortningen för??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Eva!
    PRASO _ PRaktisk Arbetslivs-Skol (eller Studie-)-Orientering, och det fenomenet innebär, som du säkert känner till, att gymnasieväljare får vara med en gymnasieklass för att prova på hur det är att gå på den aktuella gymnasieskolan och det aktuella gymnasiala utbildningen på den skolan. Under "corona-tider" kunde eleverna på vissa gymnasieskolor gå på en "Digital PRASO". "S" står alltså för "skolan" eller för "studier" (i alla fall enligt de uppgifter vi kunde få fram), för att "praktiken" genomförs på en skola/gymnasieskola.