Kimia
    När man ska bli antagen till en eftergymnasial utbildning?,eller till en attraktiv högskoleutbildning?.Är det både meritpoäng och resultatet av Hp som de är ute efter.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    att göra Högskoleprovet är frivilligt. Det är VÄLDIGT SÄLLAN när Högskoleprovet ingår i "behörighet" - vid några få speciella tillfällen.
    Annars så söker man på betyg och med hjälp av betyg blir man Behörig.
    Man måste vara BEHÖRIG. Det är det viktigaste, grunden.

    Om man gör högskoleprovet, då konkurrerar man EN GÅNG TILL - det är som en "andra chans" - med resultatet av Högskoleprovet, det är som om man får EN EXTRA MÖJLIGHET att komma in - om man gör Högskoleprovet.
    Högskoleprovet och Meritvärde av betyg är två separata vägar in i en högskoleutbildning.

    Till en Yrkeshögskola är det lite andra krav: här är det arbetslivserfarenhet som är mycket bra att ha. Arbetslivserfarenhet ingår oftast även i behörighetskraven till en Yrkeshögskoleutbildning. Högskoleprovet behöver man inte göra om man söker till en Yrkeshögskola. Till en Yrkeshögskola kan man söka även som obehörig och kan komma in ändå. Det är givetvis bra att vara behörig, men kan komma in i frikvot /20% får tas in på YH, som saknar full behörighet - i fall de utbildningsansvariga anser att personen kan tillgodoräkna sig utbildningen/.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV