Börje
    Hej!

    Ska söka in på komvux för att läsa upp mina gymnasiebetyg heltid på distans och nu ska jag välja mitt syfte med studier och har dessa val:

    -Behörighetskomplettering till högre studier

    -Läsa mot slutbetyg

    -Läsa mot yrkesexamen

    -Läsa mot högskoleförberedande examen

    -Kompetensutveckling för nuvarande yrke

    -Kompetensutveckling för att få ett arbete/byta yrke
    Vad tycker ni jag bör välja av de alternativ som finns att välja mellan?
    Vänligen
    B. :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Börje,

    jag undrar Vad är syfte med dina studier? Varför vill du läsa på komvux? Det är just det som komvux frågar efter. Och jag kan ju inte veta varför du vill läsa... :)

    Om det är så att du fick ett Samlat betygsdokument och vill nu få ett Slutbetyg för att t.ex bli behörig till högskolestudier eller bara för att få "gymnasiekompetens" - då är det alternativet "-Läsa mot slutbetyg" som är rätt.

    Om du däremot redan nu är behörig men anser att du behöver få högre betyg, då är det ett alternativ som jag inte kan se i din fråga som heter; "Konkurrenshöja redan godkända betyg" som är rätt.

    Fundera över varför du vill läsa på komvux just nu. Välj det alternativet som känns mest rätt. Om det finns plats att skriva i fritext t.ex under "övrigt" - beskriv kort i dina egna ord varför du vill läsa på komvux och varför just nu.

    Om du absolut inte vet vilket alternativ du ska "kryssa för" - prata med SYV på komvux och diskutera frågan ... alternativt berätta för oss varför du vill läsa - så utförligt som möjligt, då kan vi försöka lista ut vilket alternativ som skulle vara "mest rätt" att "kryssa för" i din ansökan till komvux.

    Hälsningar

    Peter