lukas
    Hej! Här sitter jag och funderar på framtiden.
    Jag är intresserad av både högskole och civilingenjörs utbildningar, först var det civil som tilltalade mig mest men allt eftersom så har jag börjat tänka på att "bara" bli högskoleingenjör. Just pga att det är två år mindre plugg.

    Iallafall så har jag förstått att med både utbildningar så har man ungefär samma ingångslön bara att civilare har högre status och bättre löneutveckling. Högskoleingenjörer skrattar åt civilare och vice versa.

    Men iallafall, hur mycket väger en högskoleingenjörs utbildning med påbyggd master efter ett par år? Kommer man att komma upp på civilarnas nivå? Vad innebär en master rent praktiskt? Högre lön?

    Jag ser i dagsläget bara fördelar med högskoleingenjörsutbildning, mindre pluggtid, mer arbetslivserfarenhet etc.

    Jag har varken koll på läget helt och hållet eller tid just nu för att kolla upp så därför ställer jag frågan till proffsen här.
    • Anna : Mikaels förslag (svar nedan) tycker jag är mycket intressant. Se om du också tycker samma sak & om du i så fall vill söka till civilingenjör i första hand och till högskoleingenjör i andra hand. Vet ej om du har väldigt höga betyg och kommer garanterat in på ditt första val till högskolan. Det kan kanske hända att du kommer på ditt andra alternativ - högskoleingenjör och då löser det sig på det sätet (av sig självt). Men hör du med Ingenjörsvägen. De är experter på områden "Ingenjörsutbildningar & ingenjörsjobb".

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!

    Proffsen på just det specifika område som du är intresserad av, finns här http://www.ingenjorsvagen.se
    Kontaktuppgifter/epost: [email protected] och [email protected]

    Jag tycker att du kan kika in på deras hemsida och se om du hittar svar på din fråga där. Om inte, maila till dem.

    Det finns för- och nackdelar i att i första hand söka till Civilingenjör och till Högskoleingenjör. Ja, högskoleingenjör är en kortare utbildning och du kommer ut i arbetslivet snabbare och får mer arbetslivserfarenhet. Ang. löner är det mycket svårt att sia om - vi pratar ju om minst fyra år "på förhand". Dessutom, spelar det stor roll var i landet du ska jobba eller kanske får du jobb utomlands.

    En nackdel som inte nämns i din fråga (och jag tänkte att jag ska påpeka det, i fall du inte tänkte på det själv): det finns inga garantier på att du kommer in på masterprogrammet sen. Det blir ju konkurrens om platser på påbyggnadsutbildningen och om du vinner eller förlorar i den konkurrensen - vet vi ju inte idag. Du kanske kan undersöka frågan - vad händer om en student läser 3 år på civilingenjörsprogrammet och tar sabbatsår (ansöker om anstånd med platsgaranti)? Kanske är det en bättre lösning för dig om du planerar läsa påbyggnadsutbildning efter det att du har jobbat ett tag? Då har du platsgaranti, vet att du kan komma tillbaka till studier, att du har plats på utbildningen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    P.S: du får gärna berätta för oss vad du får för svar från Ingenjörsvägen.se.