Jesper
    Hej, jag har fyllt tjugo (20) och hamnat i en knepig situation, pga av detta så måste jag nu söka till folkhögskola/komvux då jag är för gammal för vanligt gymnasium. Jag har betyg i flera kurser men saknar fortfarande 1,5 år av studier. Om jag vill plugga till elektriker på KTH, vad ska jag då söka för utbildning på Folkhögskola/Komuvx.

    Har försökt hitta allmän kurs teknik eller motsvarande Teknik/Naturprogrammet, utan lycka. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,

    är det den här utb. på KTH>> som du vill bli behörig till eller en annan utbildning?

    Elektriker>> är ett yrke som man läser på Gymnasial nivå, inte på högskola/universitet. Så första frågan är om du vill bli Elektriker eller om du vill läsa på KTH? Men oavsett vad, kan du träffa SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera din nuvarande situation.
    Du kan också söka till en eller flera folkhögskolor. På en folkhögskola får man inte betyg, utan Omdöme, men med omdöme från en folkhögskola kan man också söka till högskolor/universitet.