Rickard

    Hej. Jag läser just nu 30 HP slöjd. Blir klar till sommaren. Jag vill sen läsa bild 30 HP för att få 60hp därefter vill jag söka kpu för att bli legitimerad lärare. Det jag undrar är om det är svårt att komma in på bild 30 HP? Ökar mina chanser då jag har 30 HP i ett pedagogiskt ämne? Vilka univ/högskolor har bild 30 HP? Vad är det ungefärliga meritvärdet på bild 30 hp. Mvh rickard

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rikard,
    utbud av högskoleutbildningar med start hösten 2021 fastställs till mitten på mars när anmälningsperioden börjar. Du får se i mitten på mars (16 mars 2021) vilka lärosäten som kommer erbjuda kursen Bild 30hp. Sökbara utbildningar kommer finnas på www.antagning.se att ansöka till. Du kan givetvis redan nu kika på lärosätenas gemensam sida, www.studera.nu, och se om det redan finns info om kursen Bild, 30hp och vilka lärosäten har för avsikt erbjuda den från hösten 2021. Jag ser att Mittuniversitetet erbjuder kursen Bild på distans, 30 hp: se miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/bild/bild-gr-a-bild-30-hp
    och Umeå universitet erbjuder kursen Bild 1, som också den är på 30 hp både på plats och på distans, se info på umu.se/utbildning/kurser/bild-1

    Vad gäller antagningsstatistiken till kurser Bild, 30 hp, så ser det ut som att alla som sökte till hösten 2020, kom in. Du kan kontakta antagningsgrupperna på de lärosäten dit du vill söka och be de redogöra för antagningsstatistik för utbildningar som finns på deras lärosäten.

    En av frågorna du ställer: "Ökar mina chanser då jag har 30 HP i ett pedagogiskt ämne?" förstår jag tyvärr inte. Vilket "pedagogiskt ämne" menar du i din fråga?
    Jag vill råda dig att du vänder dig till studievägledningen på lärarhögskolorna - de är mycket insatta i vilka utbildningar som finns var. ang.KPU, så brukar man prioritera lärare som blir behöriga att undervisa i fler ämnen. Lärare på grundskolan brukar vara behöriga i 3 ämnen.