Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    Skolkurator är i Sverige (i alla fall ännu, februari 2021) ett icke-reglerat yrke, vilket betyder att inga specifika strikta (centrala) krav finns, utan det är arbetsgivarens bedömning som gäller. Socionomprogrammet är 3,5 år lång. Vilka påbyggnads utbildningar som kommer finnas att söka då, om 3-4 år, kan ingen idag vara säker på. Det kan krävas att man jobbar i några år efter examen från socionomprogrammet innan man kan komma in på en påbyggnadsutbildning. Det kan inte heller finnas ngn garanti på att komma in på en påbyggnadsutbildning, eller få jobb som just skolkurator, oavsett vilken utbildning man har.
    Om du funderar på att läsa mot examen från socionomprogrammet, kika gärna på Framtid.se/socionomyrken

    Studie- och yrkesvägledare