Xxx

    Bb

    • Mikael : Vilken utbildningsbakgrund har du? Har du läst på högskola.universitet? Vad läste du? Vilka examina har du? Var har du arbetat förut?
    • Mikael :

      Det finns en gymnasial kurs som heter Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering - se information om den på skolverkets hemsida och inom den kursen kan man bl.a välja inriktning Kriminologi om komvux i din kommun (där du är folkbokförd) kan erbjuda det. En 100p.gymnasial kurs läser man på heltid på fem veckor, eller på halvtid - på 10veckor. I tid/omfattning motsvarar den en fjärde del av en termin (jämför: kandidatprogrammet i kriminologi läser man i 3 år, alltså i sex hela terminer), alltså en 100p.gymnasial kurs som ligger på lägre nivå än högskoleutbildning och omfattar en 24-de del av den volymen som kandidatprogrammet ligger på är tyvärr "inte mycket att hänga i granen". Jag tror tyvärr inte det kommer spela någon roll om du läst den kursen eller inte, eller någon annan gymnasial kurs - om jag ska vara ärlig. Jag blir inte förvånad om många sökande till tjänsterna som civilutredare har juristexamen (alltså en 4.5 årig universitetsutbildning inom Juridik). Att konkurrera mot de som har juristexamen eller kandidatexamen inom kriminologi när man själv inte har någon längre universitetsutbildning "i bagaget" är svårt. Man kan givetvis ha tur och få jobbet, därför bör man söka men också vara beredd på att (tyvärr) inte få anställning.

    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    du är målmedveten, vet vad du vill - du vill jobba inom polisen. Jag hoppas du kommer in på polisutbildningen nästa gång du söker och precis som du skriver om i din fråga, så behöver du i så fall spara dina återstående CSN-veckorna för att ha råd att gå polisutbildningen.
    Du frågar samtidigt vad för slags utbildning som kan ge dig bättre chans att få anställning som civilutredare. Det är en svår fråga, därför att det saknas en specifik utbildning som leder till det yrket. Min erfarenhet säger att många ggr ger vissa "övriga meriter" t.ex vissa språkkunskaper i t.ex serbokroatiska, arabiska, kurdiska, finska - ett stort PLUS i kanten när man söker tjänster som civilutredare inom polisen. Och tidigare arbetslivserfarenhet som t.ex utredare på ett försäkringsbolag eller om man har jobbat längre tid inom någon annan myndighet i första hand som utredare, och så juridiska kunskaper, t.ex om man läst juridik på högskolenivå (exempelvis om man klarade av halva juristprogrammet men sedan av ngn anledning inte fortsatt läsa mot juristexamen - exempelvis om man inte hade råd att fortsätta läsa). Så, tyvärr, kan det bli så att om det finns sökande som kan de språken som polisen "prioriterar" (i alla fall just vid anställningstidpunkt) och de sökande som har juridik och/eller utredningsmetodik på högskolenivå, så kommer de att gå före dig och du kanske inte blir anställd. Sedan så kanske de som anställer också tänker på hur många år som du kan jobba hos dem innan du når pensionsålder... så, åldersdiskriminering är tyvärr närvarande på den svenska arbetsmarknaden. Jag tänker att det borde ju vara precis tvärtom: om man tänker logiskt, så kan hen som anställs när hen är 25 år, kan bli föräldraledig flera gånger med korta mellanrum och sedan söka och få ett annat jobb... medan hen som anställs när hen är 50 år kommer stanna på arbetsplatsen och jobba i minst 15 år, kanske ännu längre. Men det är inte helt ovanligt att i platsannonserna se ngt i stilen med "du som söker bör vara 25-40 år gammal" t.ex.
    Jag har i en kommentar till din fråga ställt några frågor till dig; tänker att det är viktigt att veta din tidigare utbildningsbakgrund och var du tidigare har arbetat - för att kunna ge dig bättre råd och tips om vägen framåt.