Mohamed

    Hej, min situation är lite komplicerat, jag läste naturprogrammet i gymnasiet men jag började umgås med några dåliga människor sen tappade jag intresset för studierna helt och hållet. klarade självklart inte då gymnasiet för jag gick typ inte ens på lektionerna. kom inte ut med examen plus att jag hade massa F i betyg. Bestämde mig 1 år senare att ta tag i mina studier och la massa tid på att plugga hemma själv, sen skrev högskoleprovet och då fick jag 1,7, sen har jag också nu läst alla behörighets kurserna på distans och klarade alla, fick även ganska höga betyg, C,C,B och A. men nu har jag absolut ingen aning hur jag ska fortsatte. har betyget från högskoleprovet och har betygen från Biologi 2, Fysik 2, kemi 2 och matte 4c som jag läste på distans i komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att du måste få ut examensbevis från komvux.
    Eller så söker du läsa en allmän kurs på gymnasial nivå på en av folkhögskolorna, vilket tar minst ett läsår.
    Alltså finns det Olika sätt att uppnå grundläggande behörighet på:
    1. via Komvux - där du läser mot examensbevis
    eller
    2. via Folkhögskola - där du läser mot omdöme om grundläggande behörighet
    eller
    3. skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet (på minst halvtid) - tiden börjar räknas efter det att du fyllde 19 år - du måste alltså även hinna bli 22 år + om du då även har alla de kurser (det är inte så många, men svenska 3 med godkänt betyg ingår i listan) som krävs som komplettering till arbetslivserfarenheten blir du bedömd ha grundläggande behörighet på "reell kompetens". Läs om det på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Att du har gjort högskoleprovet och fick högt resultat på HP är jättebra, men HP befriar inte från kravet på att ha både grundläggande och särskild behörighet.
    För grundläggande behörighet behöver du antingen få ut examensbevis från komvux med godkända betyg i bl.a svenska 2,3 och engelska 6 eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola (att läsa mot omdöme tar minst ett läsår, men kan ta även längre tid - upp till 3 läsår).
    För särskild behörighet till tandläkarprogrammet behöver du ha godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4, vilket jag av ditt svar förstår att du har.
    Du kan fram till 15 april 2021 göra ansökan till tandläkarprogrammen och till andra högskoleutbildningar på www.antagning.se men du måste senast 21 juni 2021 komplettera med betygen som påvisar att du både har grundläggande och särskild behörighet. gör du inte de nödvändiga kompletteringar i tid, kommer du får svar OBEHÖRIG och kommer tyvärr inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    För examensbevis från komvux: du behöver ha 2400 betygsatta poäng (av de får max 150 vara betygsatta med F). Kursen idrott1 får ej ingå. En obligatorisk kurs (en av de obligatoriska kurser) är gymnasiearbete som måste ha rätt tema och ingå i exam.beviset med godkänt betyg. Vad lämpligt tema är - är ytterst upp till den bedömningen som rektor på komvux gör. I praktiken är det ofta SYV & handledare för GA som tar hand om det och endast i extrema fall som rektor tillfrågas.
    Förutom GA, 100p., måste du även ha godkända betyg i matematik 1, svenska 1, 2 och 3, engelska 5 och 6, en kurs inom historia, religionskunskap, samhällskunskap och inom ämnet "naturkunskap". Du kan ha ( i stället för naturkunskap) betygen i fysik, kemi och biologi.

    Om du redan nu kan ta ut examensbevis eller om du måste läsa några kurser till - är det en fråga som du måste ta upp med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du inte har gjort GA, gymnasiearbete och fick E i den kursen, då kan du definitivt inte ta ut examensbevis för att GA är en obligatorisk kurs.
    Om du hinner komplettera med betygen senast 21 juni 2021, kan inte vi på fråga SYV svara på, utan det är återigen en fråga som du måste ta upp med komvux.

    Lästips:
    yrkespresentation Tandläkare
    allmän info om komvux - framtid.se/studier/komvux
    om studieformen Folkhögskola - framtid.se/studier/folkhogskola

    • : Så först o främst ska jag också läsa svenska 2,3 och engelska 6, svenska 2 har jag ett D på och engelska 6 har jag ett A på, från gymnasiet för de läste jag i andra året och då gick på lektionerna. men svenska 3 har jag ett streck på.
    • : Så om jag har förstått rätt, steg för steg, jag kan läsa nån allmän kurs på komvux sen direkt efter svenska tre kan jag snabbt klara på komvux också sen har jag allt jag behöver eller
    • : jag är inte riktigt stressad att börja nu 2021 utbildningen till tandläkare men helst så snabbt som möjligt. om jag läser allmän kurs får jag då de där 2400 poängen tillsammans med biologi 2 , fysik 2, kemi 2 och matte 4c som jag har redan läst plus gymnasiebetygen jag har där det står att jag har ett D och ett A i svenska 2 och engelska 6. då är det väll allt eller
    • : jag ber om ursäkt om mina jobbiga frågor är bara stressad och vet inte riktigt vad jag ska göra
    • Anna :

      allmänna kurser är det på FOLKHÖGSKOLORNA och inte alls på komvux som du ska söka till. Läs om - alltså en gång till - mitt svar. läs långsamt. Ta pauser efter varje mening eller stycket. Det hela är rätt komplicerat och om man sedan innan är "bra insatt" då känns det så klart rörigt. men ändå måste du på något sätt få klart för dig att på komvux läser du mot EXAMENSBEVIS. Du läser enskilda kurser (inte allmänna kurser, dock... :) eller gör prövningar i enskilda kurser.--- Eller så söker du till en folkhögskola eller till flera olika folkhögskolor (varje folkhögskola har minst en utbildning som leder till Omdöme om grundläggande behörighet). Att få ut omdöme från en folkhögskola kan man inte snabbare än på ett läsår. den vanliga tiden är 3 läsår. Men om du sedan innan har goda förkunskaper kan du hinna på endast ett läsår få ut omdöme.

    Läs alla kommentarer