Hej

    Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och är intresserad i att läsa ekonomi efter studenten? Mitt mål i framtiden är bankchef. Vilken utbildning är bästa för framtiden och vilken utbildning ska jag välja för vägen dit? / Alva ;)

    Sedan undrar jag också hur det är kvinnor? Bankchef är en position där ofta män ses, men är det vanligt och möjligt att uppnå den positionen? FInns det dessutom andra liknande yrken som är framtidens jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,
    jag rekommenderar att du överväger att läsa till Civilekonom eller t.ex som sin grundutbildning på eftergymnasial nivå läsa ekonomiprogrammet som är 3 år på heltid (180 hp) och leder till en kandidatexamen alternativt själv kombinera kurser i företagsekonomi, nationalekonomi och andra ekonomiska ämnen till en kandidatexamen. Och sedan söka till utbildningar på avancerad nivå: magister- eller masterprogram.
    men du kan också kika på yrke/aktiemaklare som på sikt också skulle kunna leda till att kunna bli bankchef. Mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.

    ang.frågan om att vara kvinna i mansdominerat yrke - så är det en mycket viktig fråga men som inte har något kort konkret svar /tyvärr/. Det borde inte vara någon skillnad beroende på om man är man eller kvinna - möjligheterna borde vara likvärdiga men tyvärr är de ännu inte sådana (uppgift från april 2021). det kan tyvärr vara svårare att uppnå högre positioner i affärslivet om man är kvinna. Vi hoppas på att situationen förändras till det bättre och detta inom mycket kort framtid!