Jennifer
    Hej! Jag heter Jennifer och är 26 år. Just nu jobbar jag som frisör men vill verkligen så småningom komma in på biomedicin programmet i tex Uppsala.
    Det jag undrar över eller igentligen vill ha bekräftat är hur jag ska komma dit. Eftersom jag gått hantverks programmet inrikting frisör så har jag inte grundbehörighet då jag i första hand satsande på hantverkskurserna.
    För att få söka biomedicin står det att man förutom de grundläggande måste ha: biologi B, kemi B fysik B och matematik D. Innebär det alltså att jag måste läsa både Biologi A och B eftersom att jag inte ens läst Biologi A? Och samma med matten tex där har jag bara läst matte A; så därför måste jag läsa B, C och D? För att läsa upp dessa kurser måste jag alltså söka mig till komvux? Tror du att det finns en rimlig chans att läsa upp alla kurser jag behöver på distans under ett år?
    Sen undrar jag med när jag läst upp dem om det är något som kommer höja mitt snitt?
    Eller är det bara ett visst antal ämnen som får räknas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer!
    Du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem. Återkom om jag råkar missa ngt., OK?

    Alla betyg i kurser som krävs för behörighet räknas in i ditt Jämförelsetal och därför vet vi inte om du höjer eller sänker konkurrensvärde av dina tidigare betyg (beror på - om de betyg du kommer att få på Komvux i kurser som krävs för behörighet, blir högre eller lägre än genomsnittet av dina tidigare betyg).

    ang. fråga om du behöver läsa både Biologi A och B eller bara B, så är det "en lurig fråga" för att det är egentligen just B-kurs (nu heter den kursen Biologi 2) som du behöver godkänt betyg i. Men om du söker till komvux, kommer de inte anta dig i fall du inte först får godkänt betyg i Biologi A eller 1 för att B (2) kurs bygger på de kunskaper som A (1) kurs ger. Men om du bedriver självstudier och anmäler dig till prövning, krävs det inte att du har betyg i A (1) kursen, utan det är bara att anmäla sig till Prövningen (brukar kosta 500 kr) och du får betyg (kan tyvärr bli F-betyg, som är icke-godkänt). Om prövningar läs på http://www.fragasyv.se/info/provning

    ang. din fråga om du hinner läsa in alla kurser på distans under ett år, så kan jag inte svara på det. Det är en fråga till Komvux i din "hemkommun" (där du är folkbokförd). jag vet ej heller hur många kurser som du saknar för grundläggande behörighet och inte heller har jag kunskap om just din kommun erbjuder studier i de kurser på distans.

    De kurser som du saknar för Särskild behörighet är alla á 100 gymnasiepoäng och varje sådan kurs läser man på heltid på 5 veckor (med undantag av Fysik - där är en av kurserna större, 150 poäng). Du behöver läsa 2 kurser i vardera Biologi, Kemi, Fysik och 3 kurser i Matte. Det är 9 kurser (och en av dem är lite större) + att du behöver läsa några kurser för Grundläggande behörighet.
    9 kurser x 5 veckor = 45 veckor så just kurserna för Särskild behörighet skulle man kunna läsa på ett läsår men vi vet ej hur mycket som saknas för Grundläggande behörighet.

    Du kan kanske läsa i högre takt än heltid eller så bör du räkna med 3 terminer på Komvux, är mitt råd.

    Jag tycker du behöver boka tid på Komvux i din "hemkommun" och göra en Studieplanering med SYV på Komvux.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare