Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Yrket trygghetsvärd är i Sverige icke-reglerat. Det finns därför inga strikta regler på vilken utbildning man måste ha. Varje arbetsgivare bestämmer fritt vem de anställer som trygghetsvärd.

    Om man tittar på jobbannonser (lediga jobb) så är det vanligt att arbetsgivare - när de söker anställa en trygghetsvärd - skriver så här:
    "KVALIFIKATIONER
    Vi söker dig med gymnasial utbildning (gymnasiekompetensoch relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av socialt arbete som leder till utveckling, hos individ eller samhället i stort. Har du dessutom arbetat med trygghetsskapande insatser är det bra. Det är värdefullt om du har erfarenhet av samverkan för att uppnå gemensamma mål för ett bostadsområde eller en grupp individer. Det är meriterande om du har körkort (B, för personbil, eller C, för lastbil) och/eller erfarenhet av fastighetsbranschen.
    Arbetet innebär daglig rapportering och logg-föring och kräver god administrativ förmåga samt vana av att arbeta med dator som verktyg. Det är också bra om du är praktiskt lagd för att kunna åtgärda de fel vi upptäcker under våra ronderingar. Du behöver vara en social och trygg person som gillar att ta nya kontakter och prata med människor i alla åldrar. Du är en mogen person som ger ett förtroendegivande intryck. Att ta människor på allvar och ge alla ett gott bemötande är en självklarhet för dig samtidigt som du också kan vara tydlig och är duktig på att sätta gränser. Att du har en god inblick i olika kulturer och kunskap om olika strukturer i samhället ser vi som meriterande. Du behöver behärska svenska i tal och skrift samt engelska i tal. Det är dessutom meriterande om du pratar andra språk utöver dessa.
    Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet."
    Så, vad gäller utbildning så är det gymnasial utbildning (allmän gymnasiekompetens) som efterfrågas. De övriga meriter som krävs/önskas/efterfrågas är vissa personliga egenskaper, språkkunskaper + bra om man har körkort.
    Om exakt vad "gymnasiekompetens" är så är det inte alltid självklart. Var god läs Framtid.se/blogg/vad-ar-gymnasiekompetens?

    Sök jobben som trygghetsvärd och alla andra jobb/tjänster du vill ha. Man kan få anställning som trygghetsvärd med olika utbildningar och erfarenheter i bagaget. Hoppas det går bra, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ja : Vilka utbildningar och hur lång tid tar varje utbildning
    • Milla : Läs hela svaret, ovan. I svaret (ovan) klistrade jag in text från en jobbannons om jobbet som trygghetsvärd. Utbildning som brukar efterfrågas är allmän gymnasiekompetens, att man har gymnasial utbildning. Annars, så är det andra saker som avgör om man får jobbet eller inte. Någon specifik utbildning till just trygghetsvärd känner jag inte till. Det är möjligt att arbetsgivare kan utbilda på arbetsplatsen efter anställning.