Karin
    Jag tog studenten den här sommaren från sam beteende linjen (2021) och gick ut med 17,69 i merit (bara läst 0,5 i meritkurser, tyska 3) Alltså inte läst engelska 7, matte 3b, tyska 4 etc..
    Skrivit HP en gång med 0,75 i resultat, ska skriva snart igen.

    Har länge velat bli brottsutredare hos polisen, men det är svårt att veta vilken väg man ska gå. Juristprogrammet verkar lovande men med mina meriter verkar det långt bort (om man inte höjer HP rejält och pluggar komvux). Polisutbildning är också en väg, men har hört att det är svårt att förflytta sig från yttre tjänst till att få jobb som utredare.
    Kriminologiprogrammet är självfallet en väg, men man blir väldigt nichad på ett område här. Därför har jag övervägt socionomprogrammet länge, eftersom man ändå får rätt kvalifikationer för att bli civilutredare.

    Min fundering är då vilken väg som verkar ’bäst’? Ska man spendera mycket tid för juristutbildningen eller ska jag sikta på socionom, polisutbildningen etc?
    Och hur går det till när man blivit civilutredare, hur avancerar man sig till t.ex. mordutredare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    du nämner inte en av de möjliga vägar som jag nu vill föreslå att du funderar på: att läsa kurser i statsvetenskap, juridik, psykologi och kriminologi och sätta ihop dem i en kandidatexamen eller att söka jobb som civilutredare även utan kandidatexamen men med flera års studier på högskolenivå i de "rätta ämnen". Och med de rätta ämnen menar jag ämnena: juridik, psykologi och kriminologi.
    Det finns tyvärr inga garantier, oavsett vilken väg man går. Det är inte alla civilutredare som vill gå över till utredning av grova brott som får göra det; man ska både vara bra-lämpad för detta + ha lite tur (så att några tjänster blir lediga på avdelningen där grova brott utreds).
    Du behöver studera i flera år, antingen på polisutbidlningen eller kurser eller program på högskolenivå (högskoleutbildning bör omfatta minst 3 år på heltid) och på så lång tid kan mycket ändras. Det kanske skapas någon speciell utbildning för att utbilda blivande civilutredare.
    Fundera på att söka kurser á 30 högskolepoäng (hp) inom "de rätta ämnena" (för att det blir lättare att få ihop dem till en kandidatexamen i så fall). Sök kurserna Psykologi1, I eller A, alltså första kursen och Kriminologi1,I eller A. Du kommer läsa en sådan kurs på en hel termin på heltid. Kanske bra att testa en kurs inom varje ämne - även kurser inom Sociologi och i Utredningsmetodik är av värde när man söker jobb som civilutredare hos Polisen.
    Bevaka också annonser om lediga jobb hos polisen för att se vilka kvalifikationer som efterfrågas. T.ex när jag nu tittar på en annons om Utredar-tjänsten hos polisen ser jag bl.a följande krav på kvalifikationer: "
    Har godkänd polisexamen alternativt högskoleexamen inom statsvetenskap, beteendevetenskap, kriminologi eller liknande studier som arbetsgivaren bedömer likvärdig".
    Vilka studier som polisen kommer bedöm "likvärdig" är mycket svårt att säga. Det kan bli så att om du konkurrerar mot flera som har polisexamen och även studier på högskolenivå i de rätta ämnen och du inte har polisexamen, då förlorar du i konkurrensen och inte får jobbet. Det bästa är att både ha högskolestudier i de rätta ämnen och även polisexamen. Men även i detta fallet finns tyvärr inga garantier.