Linus

    Hej, jag har i nuläget otillräckliga betyg för att komma in på det högskoleprogrammet jag önskar och har börjat titta på att gå via ett studieomdöme från folkhögskolan. Utifrån det jag hittat på nätet så behöver man gå en allmän kurs i minst 1år och ha mer än 80% närvaro för att kunna få ett studieomdöme. Men det jag inte förstår är vad de menar med ”allmän kurs” Vissa folkhögskolor erbjuder t,ex kurser i miljö och klimat, är sådana kurser också allmäna kurser? Är alla kurser på folkhögskolan allmäna kurser? Och sen har jag läst att vissa kurser är riktade åt folk utan grundläggande behörighet till högskolestudier etc, men kan jag då som har behörighet till högskolan ändå söka till vilken kurs som helst på folkhögskolan och få ett studieomdöme så länge kursen minst är 1år lång?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linus,
    se en lista på folkhögskoleutbildningar på folkhogskola.nu/kurstyper/behorighetsgivande-allmänna-gymnasienivå
    På folkhögskolorna finns annars många olika typer av utbildningar, inklusive mycket korta "helgkurser", utbildningar på grundskolenivå-, profilkurser och även några få utbildningar på eftergymnasial nivå t.ex mot yrket Fritidsledare.
    Omdöme om grundläggande behörighet kan man få endast på en allmän kurs som har längd 1-3 år och ligger på gymnasial nivå. På en allmän kurs läser man bl.a svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, naturkunskap - alltså de "allmänna ämnen" som även ingår i gymnasiala program.
    Att kunna få ut omdöme på endast 1 år kan inte garanteras. Det kan ta längre tid. Normal längd på en allmän kurs på en folkhögskola är 3 år.
    Tips! hitta i listan - länk ovan - några utbildningar som är av intresse för dig och sök dem alla. Om du kommer in på fler än en folkhögskola, kan du så ställa frågor till personal på de skolorna och välja sedan vilken utbildning/skola som passar dig bäst.

    Allmänt gäller:
    varje folkhögskola måste erbjuda minst en utbildning som heter "allmän kurs". Prioritet vid tillsättning av utbildningsplatser är sådan att de som endast har grundskolekompetens kommer in först - och ju mindre utbildning man har sedan innan, desto större chans att komma in; de som redan har fullständig gymnasiekompetens kommer in sist (om plats fanns även för dem).

    • : Okej, så om jag förstått rätt så skulle jag, fast jag redan har högskolebehörighet från gymnasiet (med examen och allt) ändå kunna söka till t,ex allmän kurs som innehåller alla grundämnen på gymnasiet och eller egentligen vilken kurs som helst på folkhögskolan och få ett studieomdöme så länge den kursen minst är ett år lång?
    • Anna :

      Omdöme om grundläggande behörighet kan man få på en Allmän kurs, inte på en profilkurs, du måste komma på en kurs som leder till omdöme om grundläggande behörighet, och det är inte "vilken kurs som helst" på en folkhögskola. :) Du kan göra så här: kontakta de folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på och be dem svara vilka utbildningar hos dem som leder till omdöme om grundläggande behörighet. :)