Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31855 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'examensbevis från gymnasiet' (20 st.)
-
Betygssättning funktionsnedsättning?
Hej! Under gymnasiet hade jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde prestera på idrotten. Men det var först efter betyget sattes som jag även blev diagnostiserad ’med en ”funktionsnedsättning” i min journal. Undrar om det finns en möjlighet att...
Hej,du beskriver en ganska unik situation; reglerna säger att i Examensbeviset från gymnasiet är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyget i den kursen räknas in i... Läs hela svaret -
Räkna bort idrott och hälsa?
Hej! Om man har haft en skada eller sjukdom under gymnasiet som gjort att man inte kan prestera på idrott och hälsa 1 kursen, finns det då undantag som kan göra att det betyget inte räknas med i slutbetygen?
Hejsan,enligt skolverket bör gymnasieskolan anpassa innehåll i kursen på så sätt att du ska ha förutsättningar att klara kursen och även få högt betyg (t o m A-betyget); Du... Läs hela svaret -
hjälp med behörighet?
hej, vad för utbildning är jag behörig till efter samhällprogrammet med godkänt matte 1c betyg samt har betyg i allt annat?
Hej,på SA läser eleverna b-spår i matematik; kurserna matematik 1b och 2b är obligatoriska. Men du kanske bytte program och på ditt "gamla" program läst matematik 1c; Matte 1c får... Läs hela svaret -
Göra om kurser som man är godkänd i?
Hej! Jag ska gå om 1an fast på en annan linje men jag undrar om jag måste göra om kurser som jag redan har klarat iår som tillexempel matte, engelska och svenska?
Hej,satta betyg gäller, i Sverige, tillsvidare; man behöver inte läsa om kurser i vilka man redan har godkända betyg. Du kan ta in betygen du fått ett av gymnasiets program in i examensbevis... Läs hela svaret -
Göra prövning i matte 3b för att ersätta streck i idrott?
Har frågat runt lite angående hur jag ska göra med mitt idrottsbetyg som jag har streck i men inte riktigt kommit fram till något, om jag ska läsa upp det på komvux måste jag läsa ett annat ämne eftersom dem inte erbjuder idrott. Vill...
Hej, Inför studier på de svenska universiteten och högskolorna måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Och Grundläggande behörighet kan man... Läs hela svaret -
kommer min gamla meritvärde sänker om jag inte klar kursen?
Hej! Jag tog studenten med 16,2 merit och jag vill höja min meritvärde genom att läsa engelska 7 och matte 3. Om jag inte klar engelska 7 kommer det påverka min gamla meritvärde???
Hej,om du har fått examensbevis från gymnasiet, då kan du inte sänka ditt meritvärde om du läser engelska 7,oavsett vilket betyg i eng7 du får. Antingen blir... Läs hela svaret -
Kan jag ändå få min yrkestitel trots ingen examen?
Hej! Jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet och är redan inne på 3 året och ska till våren ta studenten. Jag har haft en jobbig skoltid då jag har haft problem med orken. Så jag har anpassat bort alla andra ämnen än...
Hej,enligt information som finns att ta del av på socialstyrelsens hemsida gäller, för dig, följande (för att kunna få ut bevis om att du får titel... Läs hela svaret -
ta ikapp behörighet?
det finns ju vissa krav för gymnasieexamen, t ex ett godkänt gymnasiearbete. så om man tar ikapp behörigheten på komvux eller folkhögskola så ställs inte samma krav, antar jag? tacksam för svar!
Hej,på komvux gör man komvuxarbete som är en likastor kurs som gymnasiekurs gymnasiearbete (100 gymnasiala poäng). Utan godkänt betyg i komvuxarbete (eller gymnasiearbete, om man har det betyget med sig... Läs hela svaret -
Kan man ta bort en kurs som man har läst?
Hej! Jag har läst tyska steg 3 och läser tyska steg 4 som utökad kurs. Jag har e i kursen tyska 3 och kommer att få b i kursen tyska steg 4. Jag vill inte att steg 3 ska dra ner mitt meritvärde. Det krävs att jag läser 100 poäng morderna spåk....
Hej,Alla kurser i vilka du fick betyg på gymnasiet bör finnas med i ditt examensbevis, men du kan kanske ha moderna språk 3 som U-kurs i ditt examensbevis? I så fall, om du genom andra kurser... Läs hela svaret -
Motsvarar ett godkänt Cambridge C2 exam någon gymnasie engelska kurs?
Hej! Jag har gått ettan på gymnasiet men har det senast läsåret nu tagit ett sabbatsår år och studerat engelska i Australien. Så nu I juni ska jag ta ett cambridge proficiency exam, så jag undrar då om det motsvarar engelska 6 eller 7 sen...
Hej!jag antar att du vill ta ut examensbevis från en gymnasieskola i Sverige, ett examensbevis från ett av de nationella svenska gymnasieprogram och i så fall får... Läs hela svaret -
Vad innebär en utökad kurs?
Hej! Jag pluggar naturnatur och läser utöver det modersmål (Arabiska) som utökad kurs (100p). (tot 2600p). Jag undrar vad en utökad kurs innebär? Ex om jag får ett A på min utökade kurs men ett lägre betyg på en annan "vanlig...
Hej Z!Utökade kursernas betyg räknas in endast i 2 fall: om den U-kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Kurserna i ämnet modersmål ger inte... Läs hela svaret -
Bytt program med F i två ämnen, spelar någon roll för Gymnasiepoäng?
Hej, jag har tidigare bytt från natur till samhälle och fick F i matte 1c &2c men fått godkänt i Ma 1b och kommer nog få godkänt i Ma2b. Man får endast ha 250 poäng med F i gymnasieexamen och de två kurserna som jag har F i blir 200...
Hej André!Du kommer inte ha F i matematik 1c in i ditt examensbevis. Du kommer få in det godkända betyget i matematik 1b (i stället). Bra om du får... Läs hela svaret -
Utökade kurser?
Hej! Jag går tredje året på ekonomiprogrammets inriktning juridik. Jag läser utökat studieprogram och har nu sett att ”fel” kurser står som utökade, jag skulle alltså vilja ändra dessa. Visst borde det gå att ändra och...
Hej William,mitt råd är att du i första hand vänder dig till SYV på din skola. Det brukar vara SYV som förbereder Examensbevis för senare påskrift av rektorn. Ytterst ansvarig på en... Läs hela svaret -
Måste man läsa Ma1b om man har läst Ma1a?
Kan man få examen på estetiskt program om man har bytt över från ett yrkesprogram och har med sig Ma1a?
Hej Helen!Matematik 1a får ingå i examensbevis från alla nationella gymnasieprogram. Om eleven redan har godkänt betyg i matematik1a, behöver inte hen skaffa sig godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Prövning för geografi från årskurs 9?
Hej, Min dotter fick helt OK betyg och meritpoäng när hon slutade 9:an för ett år sedan men fick F i Geografi. På grund av detta kunde hon inte söka till samhällslinjen i Jönköpings kommun där vi bor trots att hennes merit räckte gott...
Hej Joakim, det är en lite ovanlig situation du beskriver.Varför kunde inte din dotter få godkänt betyg i geografi i slutet "av en läst kurs"/ämne? Om hon läste... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga