Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'behörighet till eftergymnasiala studier' (12 st.)
-
Ska jag gå folkhögskola eller komvux?
Jag har inte en fullständig gymnasiexamen. Vill gå klart gymnasiet och ev sen studera vidare. Om jag går folkhögskola allmän kurs helt på distans eller pluggar komvux, vad är skillnaden? Vilket alternativ är smidigast? Vet att folkhögskola...
Hej!Både folkhögskola (allmän kurs) och komvux erbjuder möjligheter att fullfölja din gymnasieutbildning, men det finns några skillnader mellan de två alternativen. Nedan finner... Läs hela svaret -
Prövning för geografi från årskurs 9?
Hej, Min dotter fick helt OK betyg och meritpoäng när hon slutade 9:an för ett år sedan men fick F i Geografi. På grund av detta kunde hon inte söka till samhällslinjen i Jönköpings kommun där vi bor trots att hennes merit räckte gott...
Hej Joakim, det är en lite ovanlig situation du beskriver.Varför kunde inte din dotter få godkänt betyg i geografi i slutet "av en läst kurs"/ämne? Om hon läste... Läs hela svaret -
Vilken teknikinriktning borde jag välja?
Jag är väldigt osäker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har nu börjat fundera lite över teknikprogrammet men blir så himla förvirrad när jag ser alla inriktningar. Jag har försökt läsa på mycket om alla men det...
Hej Elin,inriktning på TE läser eleverna från årskurs 2. Om du kommer in på TE på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du bestämma dig under årskurs1,... Läs hela svaret -
Historiaspets och samhällsvetenskap ?
Hej. jag undrar om samhällsvetenskap med historiespets och samhällsvetenskapsproggrammet med inriktning i samhällsvetenskap ger samma behörigheter för universitet och annat, ger historiespets mindre behörigheter till annat för att det är mer fokuserat...
Hej! Vår spetsutbildning i historia ger samma behörighet som samhällsvetenskapsprogrammet. Förstärkningen av kurser i historia sker inom kursgruppen programfördjupning, vilket inte... Läs hela svaret -
Vilka kurser jag ska lägga till för att få samma behörighet som sam?
Hej, jag undrar vilka kurser ska jag lägga till för att på samma behörighet som linjen samhäll samhäll?
Hej V, du skriver tyvärr inte vilken utbildning du vill ska likna Samhällsvet.programmet, inriktning Samhällsvetenskap. Men se i >>Programplanen för SA vilka... Läs hela svaret -
Gymnasieval, osäker på mitt val, omval?
Hej, jag är en elev som går i vårterminen åk 9, nu är dörren öppen till omval, jag är osäker om mitt val så jag tänker ändra men mitt första val var Samhället inriktning media, information och kulmination och tänker ändra till ekonomi eftersom jag är osäker på jobben som finns i framtiden, asså...
Hej Fatma, både Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet är Högskoleförberedande program. Det betyder att tanken är att man läser vidare, på eftergymnasial nivå,... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej! Vad är skillnaden mellan svenska och svenska som andraspråk? Vad ska jag söka? Läser svenska som andra språk.
Hej, Edward Svenska och Svenska som andraspråk är "motsvarande ämnen". För behörighet till vidare studier spelar det ingen roll om man har godkända betyg i Svenska 1,2 och 3 eller i Svenska som... Läs hela svaret -
Är sambeteende lika brett som samsam?
Jag skulle vilja ta en väldigt bred linje och har tänkt över samhällskunskap, jag vill fördjupa mig in i beteende. Har jag då fortfarande många möjligheter till olika utbildningar efter gymnasiet?
Hej, Lisa! Skillnaden mellan olika inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Du kan själv se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet vilka... Läs hela svaret -
Vad leder teknikprogrammet till programfördjupningen programmering)?
Hej! Vilka utbildningsutgångar finns det efter teknikprogrammet med programfördjupningen programmering. Programfördjupningen innehåller kurser som gränssnittsdesign, webbutveckling 2, webbserverprogrammering 1 och programmering 2. Vet ju att de kan läsa till bland annat systemvetare och...
hej Sarah! Efter Teknikprogrammets alla inriktningar (förutom inriktningen Teknikvetenskap) blir man behörig till följande utbildningar: Civilekonom Psykolog Socionom Studie- och... Läs hela svaret -
Teknik eller Ekonomi som andrahandsval?
Hej! Jag ska välja in till gymnasiet nästa termin och som förstaval ska jag välja Naturvetenskap det är helt säker, men jag är ej säker på om jag ska välja teknik eller ekonomi som andra val. Vilken linje är bredast och vad är några exempel på yrken man kan arbeta inom respektive utbildning?
Hej Anchiliqe! Både Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande, dvs man lär sig inte något yrke på gymnasiet och tanken är att man söker vidare till högskola eller yrkeshögskola. Grundläggande... Läs hela svaret -
Kan man gå sam/sam när man ska bli psykolog?
Kan man gå på Sam/sam eller måste man välja beteendevetenskap om man vill bli psykolog?
Hej Jasmin! Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet spelar ingen roll för behörighet till Psykolog-utbildningen. Inriktningskurserna på SA är ej behörighetsgivande till Psykolog. Du kan, alltså, läsa valfri... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej jag går på natur nu och i tvåan ska man välja om man vill ha natur-natur eller natur sam. Jag vill bli tandläkare så jag tänkte att om jag går på natur-natur då kan jag få särskild behörighet som. Vad tror är det bra eller bra alternativt om jag går natur-natur??
Hej Amanda! Om du vill direkt efter gymnasiet kunna söka till tandläkarutbildningen då är det inriktning Naturvetenskap du bör välja. Väljer du inriktning Samhälle, måste du komplettera med några kurser på komvux eller göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga