Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31863 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'underlag för att sätta betyg' (7 st.)
-
Stäck i individuella val?
Hej, jag läser mental träning som individuellt val då det var det ända lediga för mig. Jag får nu i trean på ekonomiprogrammet och har läst individuellt val i ettan så jag måste läsa nu i trean också för att få...
Hej,om du deltar i lektionerna (ej hoppar av kursen) får du ett betyg. F är också ett betyg. Även om du nu, i februari, skulle hoppa av kursen, så tror jag att du ändå får ett betyg;... Läs hela svaret -
CSN vid avhoppad kurs på universitet?
Hej, Jag studerar en kurs under sommaren, utöver mitt ”vanliga” program, för att få CSN. Jag behöver inte uppnå ett godkänt resultat på den 7,5 poängskursen för att få behålla mitt CSN så länge jag klarar mina...
Hej Isabella,beslut om Studiemedel ligger hos CSN, inte hos oss på FRåGA SYV. Om du får pengarna (studiemedel) för studierna då ska du studera och försöka få så högt... Läs hela svaret -
Får man F eller streck om man hoppar av en kurs i komvux?
Hej! Jag läste Ekonomiprogrammet och tog studenten, men tyvärr fick jag F i engelska 6 och som ett resultat fick jag inte gymnasieexamen, utan studiebevis. Nu, hösten 2020, sökte jag två kurser Engelska 6 och Naturkunskap 2, men nu vill jag hoppa av Naturkunskap 2...
Hej!det är läraren i kursen som avgör om det finns underlag för att sätta betyg eller inte. På ett ungefär... kan man säga att det är ofta så att i... Läs hela svaret -
Vilket slöjdbetyg?
Min son hade betyg B i syslöjd i åk 8. I åk 9 valde han träslöjd och fick C i betyg ht. Nu funderar han på att byta till syslöjd sista terminen i 9:an för att kunna nyttja B betyget som meritpoäng till gymnasievalet. Kan man göra så?
Till grund för gymnasieantagningen ligger de betygen som finns i slutbetyget från grundskolan, alltså det dokumentet eleven får när hen slutar på grundskolan. Exakt vilka betyg som kommer ingå i... Läs hela svaret -
Kan man få F pga hög frånvaro?
Hej! Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått...
Hej Anna, det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många... Läs hela svaret -
Kan ni svara mig snabbt?
Jag har en fråga och vill ha snabbt svar snälla. Kan man göra den nationella provet i Eng vid en annan tidpunkt än den tid som man bör göra det? alltså är det måste att man göra det på den tiden som skolan bestämmer? Anledningen till min fråga är att min pappa kommer att göra en operation i...
Hej Rema!Tanken är att alla elever gör Nationella provet samtidigt - detta bl a för motverka fusk. Jag säger inte att just du skulle fuska, men allmänt - en elev som gör provet senare har stora... Läs hela svaret -
Om jag hinner inte med kursen?
Hej jag studerar Engleska 7 på komvux för extra pöang men hinner inte klara uppgifter pågrund av personlig komplikation. Så jag vill inte förstätta läsa kursen. Ska de lägga resultatet på min betyg ?! eller vad händer när jag...
Hej Nasir, om du studerar en kurs på komvux och inte tar studiemedel från CSN, och vill avbryta kursen, meddelar du komvux att du inte kan fortsätta läsa. Det händer inget särskilt förutom... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga