David
    Min fråga lyder: vad kan jag bli när jag blir klar med gymnasiet i linjen samhäll beteende? Jag vill helst ha en framtid med välbetalda yrken så som pilot och jurist (advokat). Kan jag bli dessa eller andra högbetalda yrken ( exempel på yrken över 37.000kr?) om jag pluggar samhäll beteende? Vilka är inträdespoängen för jurist och andra högbetalda yrken i framtiden när man pluggar beteende nu?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du siktar högt! Sen är ju inte lönen allt även om den är viktig - det ska kännas ok att stiga upp på morgonen och jobba också!

    Visst kan du söka till ett juristprogram på högskolan efter Sam/beteende - inga problem. Däremot om du ska bli pilot så måste du läsa till Fysik 1 och även Matte 3b beroende på vilken av de olika pilotutbildningarna du tar.

    Antagningspoängen till juristprogram brukar vara väldigt höga eftersom det är ett populärt program. Via denna sida kan du se olika poäng för olika program och kurser på högskolan https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    Vill du kolla vad det finns för högbetalda yrken kanske du kan kolla lite mer statistik och få lite tips där http://www.lonestatistik.se/

    /Lena, Syv