Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda!

    Om man vill ha Examensbevis och kunna söka till eftergymnasiala utbildningar - behöver man läsa ett av gymnasiets nationella program. Ett annat alternativ är IB>> men det tror jag inte man kan läsa på distans.

    På alla program är vissa kurser valbara men många kurser är obligatoriska, t.ex måste man på alla program läsa Matematik 1, Engelska 5 och svenska/svenska som andraspråk 1.

    På distans finns det mycket begränsade möjligheter - vad det gäller programutbud, se här >> finns 4 högskoleförberedande program (bara). På högskoleförberedande programmen är även engelska 6 och svenska 2 och 3 - obligatoriska kurser.

    Kort svar på din fråga är - nej, man väljer inte sina kurser fritt, utan man följer Programstrukturen för det valda programmet. Vissa kurser är valbara, men majoritet är obligatoriska kurser (även på distans).

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte