Seid

    Hej! Jag går naturprogram årskurs 3 och gjort en prövning i tyska 4. Jag har fått ett lågt betyg i detta ämne som mycket sänker mitt meritvärde för jag har höga betyg i andra ämnena, totalt har jag 2800 poäng. Jag undrar om jag kan välja bort betyget i detta ämne och ändå få meritpoänget (1). Jag tänkte så här att moderna språk inte är kärnämnen och jag har tillräckligt många poäng. Tack!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej, för dig som ska få ut examensbevis, gäller: betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal. Reglerna ser ut på det viset. Du kan inte bestämma att få meritpoängen men inte räkna in betyget in i ditt jämförelsetal. Om du med "lågt betyg" menar godkänt betyg, E eller högre - så ger godkänt betyg meritpoäng.
    Men om du med "lågt betyg" menar F, så ger inte F-betyget meritpoäng.