Hej Adi!
    Det jag undrar är om du vill ansöka om studiemedel från CSN? Om du vill få studiemedel för heltidsstudier - måste du studera på heltid och även uppvisa godkända betyg i många av de kurser som du läser - helst i alla kurser du läser - detta för att även i fortsättningen kunna få studiemedel beviljat.
    Även om du inte tar studiemedel, så kan det inte skada att läsa även biologi - tycker jag.
    Om du inte är beroende av studiemedel (eller kan klara dig på studiemedel för deltidsstudier) och även absolut inte vill läsa biologi - kontakta personal på den institutionen där du ska läsa basåret och fråga hur det rent praktiskt går till om du vill "välja bort" biologistudier på basåret.
    Jag tror inte någon kan tvinga dig läsa biologi, om du inte vill göra det. Alla studier i Sverige på högre nivå än grundskola är frivilliga.
    vänligen
    ANNA

    • :

      tack för svaret!

      Jag vill ansöka om studiemedel, biologi läser man under andra termin + matte 4 och fysik 2. Jag har inte läst biologi innan och därför är osäker på om att jag kan klara det(biologi 1). Jag tänkte strunta i biologi 1 och ersätta den med matte 5 istället för att kunna ansöka om studiemedel.

    • Mikael : Undersök om din plan håller: prata med studievägledare på skolan och med personal på CSN. Erbjuder skola möjlighet att ersätta biologi med matte 5? Blir det heltidsstudier i så fall?
    • Mikael : På naturvetenskapliga basår brukar bio 1&2 läsas.