Markus
    Jag går naturvetenskaplig linje. Antag att jag i stället för två kurser i "individuellt val" går tre kurser och därmed får totalt 2600 poäng. Finns det då möjlighet att räkna bort den kurs (av de individuella valen) som jag har lägst betyg i för att få så högt totalt meritvärde som möjligt? Jag undrar också om man genom en extrakurs i något ämne (så att man uppfyller kravet på 2500 poäng) på något sätt kan slippa räkna in betyget i Idrott och hälsa i det totala meritvärdet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    På gymnasiet är idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyg i den måste räknas in i jämförelsetal.

    Inom individ.val är det 200 poäng och för att läsa en extrakurs krävs rektors beslut om att just du får läsa en U-kurs (utökat program). Det bör på förhand skrivas in i din studieplan om du fick beviljad läsa en U-kurs.