Arman
    Hej!

    Jag går naturvetenskapslinjen på gymnasiet och tog nyss studenten, jag har läst över 2500 poäng med extra ämnen som t.ex. astronomi. Är det möjligt att ta bort de ämnen som ger mig över 2500 poäng och själv välja mellan vilka som ska bort och vilka som jag vill ha kvar, t.ex. behålla mitt A i internationella relationer och ta bort mitt C i astronomi så jag når mitt önskade snittbetyg på 19.00 och ändå räknar med ämnen som tillsammans når 2500 poäng.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Arman!

    Har du redan fått Examensbevis i handen?

    Jag antar att du vill söka till högskola/universitet och för det behöver du Grundläggande behörighet (Examensbevis) och ev. Särskild behörighet (beror på vilken utbildning du vill söka).
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf och längst ner "brickor" - det är programstrukturen. Där det finns möjlighet att "laborera" är Programfördjupande kurser och Individuellt val samt "utökade kurser" (för att du läste mer än 2500 poäng, då har du några "utökade").

    Som Programfördjupande får bara de kurser finnas med i Examensbeviset som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE JUST PÅ DITT PROGRAM.
    Individuellt val och utökade - är det valfria kurser.

    Se själv om det finns möjlighet att disponera ("möblera om") så som du önskar.

    OBS! "Utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal i två fall:
    1. om de ger meritpoäng
    2. om de krävs för särskild behörighet (dvs just till den utbildning som du söker på högskola).

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    P.S: om du redan fick Examensbevis "i handen", är det för sent att ändra.
    • : Med examensbevis, menar Du det dokument jag kommer få av skolan (jag har ännu inte fått det) där mina betyg kommer stå samlade? Om jag vill göra de innan nämnda ändringarna, måste jag då kontakta min skola och be om att göra dessa ändringar?
    • Mikael : Det kan vara för sent nu, när du redan har slutat på gymnasiet. Oftast får eleverna Examensbevis (eller Studieintyg) på skolavslutningen när de "tar studenten". Kontakta din skola snarast. Jag vet ej varför du ännu inte fick Examensbevis, det borde du redan ha fått.