Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Det är en fråga som löses på skolan, lokalt - och om du har förkunskaper, borde du kunna börja på Steg 2 direkt. Frågan är dock vad som är fördelaktigt för dig.

    Varför vill du välja just danska inom Individuellt val? Och det kan finnas olika anledningar: om du vill "slippa" läsa andra kurser och ändå komma upp till ett tillräckligt antal poäng för att uppnå kraven för gymnasieexamen? Eller vill du lära dig mer danska? Är du så "flytande" att du kanske redan kan allt som du skulle lära dig i "danska steg 2". Jo, förresten - är det Modersmål 2 eller Moderna språk (danska)2 som du vill läsa?

    Varför jag frågar om du planerar läsa danska som modersmål eller som moderna språk? För att tipsa dig om att du inte missar ev.möjlighet att tjäla Meritpoäng för danska kurs. Det är Moderna språk (danska) 3 och 4 - som du skulle kunna få meritpoäng för.

    Finns det möjlighet på din skola att läsa Moderna språk (danska) eller bara Modersmål (danska)? Kursplaner är olika och likaså - lärarbehörighet. Det finns lärare som är behöriga i både moderna språk och i modersmål, men ofta är de behöriga vara i ett av ämnena.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Det skulle i sådana fall vara som ett modernt språk för att få de meritpoängen. Jag vill dessutom utveckla mina förkunskaper i danska då det är ett av mina modersmål som jag talar där hemma
    • Julia : Meritpoäng får man från steg 3 och högre... men max merit för moderna språk är 1,5. Så om du t.ex. får merit för andra moderna språk, t.ex Spanska 3 och 4 - då får du inte mer i merit (även om du läser många olika moderna språk). Om din skola kan eller ej - erbjuda Moderna språk (danska) 3 vet inte vi här på Fråga SYV. Det får du fråga på skolan.
    • Julia : Vi vet inte heller om läraren är behörig att sätta betyg i Moderna språk (danska) eller bara i Modersmål (danska). Det är frågor som man ställer på skolan - börja med SYV; får du inte ngt. svar från SYV som du blir nöjd med, gå vidare och fråga rektor på ditt program. Lycka till!