Viktor
    Hej! Jag ska välja gymnasium nu och har bara några veckor på mig. Jag väljer mellan två gymnasium, blackeberg och bromma gymnasium. Men jag vet att jag vill gå ekonomi alltså är det bara skola som är problemet (jag har betygen för båda skolorna så det är inget som påverkar)

    Blackergs gymnasium är en bra skola med höga antagnings poäng, det är bara duktiga elever som går där och mycket plugg vad jag har hört.
    Bromma är också en bra skola men har lägre antagningsgräns, där går det inte lika många motiverade elever och det är även ganska stor skillnad i plugg (alltså mindre plugg).

    Och jag velar om jag ska gå bromma istället för det är lättare att få bra betyg (kankse vill gå på handelshögskolan(handels) efter gymnasiet). Vilket är en strategi.
    En annan är att gå blackerberg och kanske inte få lika bra betyg men har större chans att lyckas få bra på högskole provet. Många säger också att om man går på en skola med många motiverade blir man själv motiverad och får på så sätt bättre betyg.

    Jag har även hört av andra att det är många som sitter uppe på nätterna och pluggar i blackeberg vilket gör mig lite orolig.

    Vad tycker du om de olika tankesätten? Hur bör jag tänka? Tacksam för svar så snabbt som möjligt

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Betygskriterier är "absoluta" dvsrelaterade endast till dina kunskaper och oberoende av vad andra elever presterar. Läraren får inte sätta högre betyg på dig bara för att andra i klassen presterar sämre.

    I skolan med fler motiverade elever är det lättare att få högre kunskaper och därför också högre betyg och jag råder dig därför söka till blackebergs gymn i första hand.

    • : Så SKA det vara som du beskriver det, att man blir betygsatt på sina kunskaper och att det inte påverkar hur andra elever presterar. Men tyvär ser inte skolan ut så, sticker du ut och presterar kommer du att få högre betyg. Skolan är inte lika rätt som den ser ut att vara....
    • Mikael : Nationella proven är likadana för alla skolor.
    • Anna : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • :

      Vi som går i skolan och speciellt vi som har gått på flera olika skolor/olika lärare i samma ämne vet att det inte är lika överallt. Betygssystemet fungerar inte likvärdigt. Många lärare tar lätt på resultat på lätt på resultat på de Nationella proven.

    • : Verbala elever får högre betyg och olika lärare ser olika på Verbal och Störig. Svenska betyg är tyvärr inte rättssäkra hur mycket man än vill det. Gammal tråd, jag vet, men samma gäller ännu 2018.
    • Anna : Tråkigt/olyckligt om det du skriver i dina kommentarer - gäller fortfarande, mot slutet av år 2018. Vi på fråga syv beklagar det. Vi gör allt vad vi kan för att förbättra situationen, bl.a genom att vi erbjuder svar på frågor från SYV-ar som är behöriga och som anstränger sig mycket för att ge alla snabba och rätta svar på studie- och yrkesvägledningsfrågorna.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag undrar om du vet att du kan genom Högskoleprovet>> - konkurrera i HP-urvalsgruppen och komma in på högskola "den vägen" dvs genom resultat av högskoleprovet.

    En annan möjlighet är att höja sina betyg efter gymnasiet genom Prövningar>>

    I båda fallen (högskoleprovet>> och prövningar>>) är det dina kunskaper som spelar roll. Kan du mer, kommer du att få högre betyg på prövningar och bättre resultat av högskoleprovet - om du har djupare kunskaper.

    Sedan är det också så att komma in på en högskoleutbildning är inte "allt"... det är ett steg på vägen. Inne på högskola/universitet, ska man också klara av sina studier. Det är tyvärr inte alla som påbörjar en högskoleutbildning, som avslutar den (av olika anledningar... men en anledning är att man har för dåliga förkunskaper och klarar därför inte av att läsa på högskola).

    Därför vågar jag påstå att på gymnasiet är kunskaper viktigare än betyg (om man nu måste välja mellan kunskaper & betyg :) och råder dig att söka till den gymnasieskola där du tror du får bättre kunskaper. Det bästa är givetvis om du kan få både djupa kunskaper och höga betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!

    ANNA

    • : Tack för ditt bra svar Anna!
    • Liselotte : vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! :)