Monica
    Hej!

    Min dotter har inte bestämt vilken utbildning hon skall gå än, men har tittat på estet utbildning samt samhäll, vilka sorts utbildningar kan hon direkt inte söka vidare till om hon väljer estet i stället för samhäll? vad direkt förlorar hon på att gå estet?

    Hälsn Monica

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, på Estet läser man inte lika mycket matte som på Sam och inga språk. På Estet läser man endast Matte 1b och på Sam läser man även Matte 2b. Det är säkert inga problem att komplettera med matte inom valbara kurspaket som finns på gymnasiet om dottern gärna vill läsa mer matte. Även språk kan en del skolor erbjuda inom valbara kurser.

    Moderna språk ligger sällan som behörighetskurs på högskolan om man inte vill bli språklärare. Matte krävs främst inom vissa beteendevetenskapliga utbildningar som t.ex psykolog, socionom - även inom vissa vårdyrken som t.ex. sjuksköterska.

    Det kan även vara bra att veta att om man läser Moderna språk från steg 3 på gymnasiet så har man även möjlighet att samla ihop lite meritpoäng - eftersom man gärna vill premiera ungdomar som läser språk. Meritpoäng läggs då till på slutbetygssnittet och kan då höja betygsnittet när man söker in på högskolan. /Lena, Syv